Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, December 20, 2011

Tub Tim Krob @ Red Rubies..

Assalamualaikum..

Selamat pagi selasa untuk semua..tengah-tengah malam begini orang semua tengah lena dibuai mimpi saya x dapat melelapkan mata pulak..daripada tak dapat tidur sebenarnya dah tidur lebih awal pukul 11 malam tadi tu yang bila dah terbangun dalam jam 3 lebih saya dah tak boleh nak sambung tidur..dapat lah juga saya menjengah ke blog dan kebetulan ada entry pencuci mulut yang di buat oleh kakak saya malam tadi..nie semua gara2 anak buah saya Aishah yang teringin sangat nak makan Red Rubies atau dalam bahasa Thai Tub Tim Krob..sejenis manisan atau pengat yang diperbuat dari sengkuanng cina dimasak dalam air gula dan dimakan bersama santan yang dimasak sedikit, benda2 yang manis macam nie amat digemari oleh anak2 buah..kalau saya makan red rubies nie atau orang melayu pangil Sagu Delima (saya pun kurang pasti) saya lebih suka jadikan seperti minuman tambahkan air dan ice cube jadi xlah berapa manis..

Okay marilah kita semak resepi red rubies nie yang kalau di jual di restoran boleh tahan jugak mahal harganya..semangkuk kecil rasa saya lebih dari RM3..kalau dibuat sendiri lebih muai dan sedap rasanya.


TubTim Krob @ Red Rubies

Bahan-Bahan:
15-20 biji water chestnuts (sengkuang cina -berwarna hitam kecil ) - dibuang kulit basuh dan dadu kecil
3/4 cawan gula - jika nak manis lagi boleh letak 1 cawan
1/2 cawan tepung sagu/kanji
1 sudu makan pewarna merah
1 liter air
3 helai daun pandan
1 cawan pati santan
1 sudu makan tepung beras/jagung
secubit garam

Cara:
1.Water Chestnut yang dipotong dadu kecil di gaulkan dengan 1 sudu pewarna yang dibancuh dengan 2 sudu air dan warna agak kemerah..taburkan tepung ubi/kanji ke diatas sengkuang ini dan gaul sebati alihkan sengkuang yang dah bergaul tepung ubi/kanji tadi buangkan tepung yang berlebihan.
2. Masakkan air dalam periuk sehingga mendidih untuk merebus sengkuang tadi, bila air didih masukkan sengkuang yang telah digaul esen merah dan tepung ubi/kanji kacau sedikit supaya sengkuang tidak melekat atau bergumpal. Bila timbul tapis kan dan buang air nya
3. Masak pula air sebanyak 1 liter tadi bersama 3/4 cawan gula hingga mendidih bersama daun pandan yang disimpul. bila air gula dah mendidih masukkan sengkuang cina tadi.
4. Dalam periuk kecil yang lain masakkan pula santan bersama 1 sudu makan tepung beras yang dibancuh dengan sedikit air bersama secubit garam, kacau sentiasa di atas api yang kecil hingga santan masak dan agak pekat sedikit, matikan api.
5. Hidangkan Red Rubies di dalam mangkuk puding dan letakkan sedikit santan masak tadi dalam 2-3 sudu makan. Boleh juga dimakan tanpa santan dan letakkan sedikit ice cube.


No comments:

Post a Comment