Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, December 18, 2011

Lempeng Kelapa Dengan Sambal Bilis Power..

Assalamualaikum...

Selamat tengah hari semua, eh dah tengah hari rupanyer sekejap ajermasa berlalu yer saya pun agak lewat tadi bersarapan dekat pukul 10.30 jadinya dah kira makan tengah hari sekali la apa taknya saya dah makan 3 keping lempeng kelapa yang bukan sahaja lembut, tapi lemak dan enak rasanya yang dimakan dengan sambal tumis ikan bilis yang kalau saya sendiri masak lebih suka letak bawang banyak2 terasa la terangkatnya...cewah memuji diri sendiri lak saya nie..hehehe

Hari ini kebetulan anak2 buah saya xada dirumah sebab sebab semalam mereka balik ke pontian dan anak2 buah yg laen masih lagi di Batu Pahat belum balik ke sini..memandangkan xder orang saya dan adik saya leman ajer di rumah saya xmasak untuk makan tengah hari cukup lah makan lempeng dan sambal tumis tu saya buat banyak sikit...kalau lapar nanti boleh la saya makan dengan roti ke petang2 nanti..Jom la kita semak resepi rengkas lempeng kelapa di tengah hari...patutnya ada resepi mkn tgh hari kan...xper lah diet sikit asik makan nasi hari2 sesekali makan lempeng sahaja apa salahnya kan..



Lempeng Kelapa

Bahan-bahannya:

2 cawan tepung gandum
1 cawan kelapa parut - putih yang muda
secubit garam
2 cawan air
sedikit minyak untuk lenser pada nonstick pan.

Cara-cara memasak:
1. Gaul lan tepung bersama kelapa, masukkan air sedikit demi sedikit dan dibancuh hingga rata dan tidak berbentil. masukkan garam dan gaul rata.
2. Panaskan nonstick pan lenserkan dengan sedikit sahaja minyak, masukkan dalam 2 senduk kecil adunan lempeng, dan ratakan membulat dengan belakang senduk.  Size lempeng yang saya buat dalam 6 inci
3. Balikkan lempeng bila sudah agak keperangan warnanya. dan alihkan lempeng yang telah siap ke dalam pinggan. Lempeng yang saya buat dalam dalam 6keping yang sederhana tebal berukuran 6 inci bulat..cewah semuanya angka 6 kan.. Hidangkan bersama sambal tumis bilis, sedap dimakan panas2.




Sambal Tumis Bilis Power...

Bahan-bahannya:
1 mangkuk -(mangkuk tafufa) lada kering yang di rebus dan diblender halus
2 labu bawang besar - diblender halus
4 ulas bawang putih - diblender halus
2 inci belacan (belacan melaka yg bulat besar n tebal sedap belacan nie)
1 cawan ikan bilis belah - dicuci bersih rendam sebentar
2 labu bawang besar - di hiris kasar2
1 cawan air jus asam Jawa
3 sudu makan gula pasir
1 sudu teh garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara memasak:
1. Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang besar yang dimayang kasar hingga layu dan berbau harum
2. Masukkan bahan2 yang diblender halus, goreng dan balik2kan sehingga agak garing dan pecah minyak.
3. Masukkan pula gula, balikkan lagi, masukkan bilis yang telah ditoskan dan diikuti dengan jus asam jawa.
4. Masak sehingga sambal tumis benar masak dan naik minyak cantik warnanya. Tambahkan garam dan rasa kan kesesuaian masin, manis dan masam. Biarkan atas api yang kecil sambil dibalik-balikan jika masak sambal tumis dengan betul dan lama sedikit ia akan tahan lebih lama tapi perlu dihangat juga atau masukkan dalam peti sejuk jika ada lebihan sambal tumis untuk kegunaan masakan laen seperti mengoreng mee.
Hidangkan bersama lempeng kelapa tadi, sesuai juga untuk dimakan dengan nasi lemak atau nasi putih.

No comments:

Post a Comment