Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, December 3, 2011

Jemput2 Bilis Cili Padi

Assalamualaikum,

Selamat pagi sabtu dan selamat berhujung minggu buat semua..pagi ini saya ada buat cekodok bilis atau orang johor selalu sebut jemput2..tapi saya buat versi yang agak pedas sedikit sebab saya masukkan hirisan cili padi agar rasa dia menyengat pedas..tapi kurang pedas jugaklah mungkin kalau cili padinya ditumbuk atau direnyah dalam lesung batu tentu terasa lebih pedas kan..Adoyaiii asik nak makan yang pedas2 ajer saya nie tak serik2 minggu yang kemarin tu dah sakit perut dua tiga hari sebab terlebih pedas...i should promise to myself not to eat all the hot n firely cili padi again...x hengat2 kan...

Hari ini mood agak rajin sikit sebab lepas buat sarapan tadi saya mengadun kueh kaswi dan satu batch yang saya kukus dalam acuan lompang kecil dah siap nie sedang tunggu satu lagi saya kukus dalam loyang besar sekaligus malas nak tunggu lelama..senang boleh dipotong2 ajer nanti..insyaAllah petang nanti saya masukkan entry kueh kaswi pulak...Ok jom lah kita semak resepi Jemput Bilis Cili Padi..


Jemput-Jemput Bilis Cili Padi

Bahan2:
3 Cawan tepung gandum
2 labu bawang besar di hiris halus
segemgam ikan bilis - rendam sebentar dan direnyah/tumbuk
10-15 tangkai cili padi  - dihiris halus (kalau nak pedas renyah/tumbuk dlm lesung batu)
2 cawan air (bergantung pada kepekatan adunan-kalau nak garing lebih kan sedikit air)
sedikit garam
minyak untuk mengoreng

Cara:
1.  Tepung di ayak, masukkan dalam bekas bersama bawang yang dihiris, ikan bilis yang direnyah, cili padi dan garam masukkan garam, gaulkan bersama air sedikit demi sedikit.  Adun adunan hingga rata adunan jemput2 jangan terlalu pekat atau terlalu cair.
2.  Panaskan minyak sudukan adunan ke dalam minyak..jangan terlalu banyak pada setiap kali mengoreng cukup sekadar 7 hingga 8 keping, balik2kan sehingga jemput2 masak dan kuning keemasan.  Angkat dan toskan.  Letakkan adunan di atas paper towel.
3. Siap untuk dihidangkan bersama cili sos atau sos kegemaran anda.

No comments:

Post a Comment