Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, December 24, 2011

Cekodok Kelapa Udang Geragau...

Assalamualaikum...

Selamat pagi Sabtu untuk semua, selamat memulakan cuti hujung minggu.  Minggu ini merupakan minggu terakhir dalam bulan Disember dan esok adalah Hari Krismas yang jatuh pada hari Ahad jadi dapatlah cuti berganti. Seronokkan bila ada cuti berganti terasa lama sikit kita bercuti, musim2 cuti begini ramai yang buat majlis perkahwinan, saya pun ada jemputan yang perlu saya hadiri tengah hari nanti di rumah 2nd boss saya iaitu En. Mohd Zin GPK 1 sekolah saya yang menyambut menantu pertama beliau hari ini.  Insya Allah saya akan ke majlis tersebut..dan kalau tak lupa boleh lah saya ambil gambar menu yang saya makan di rumah perantin tu nanti..hehehe pagi2 dah bercerita pasal makan eks.

Oleh kerana blog ini merupakan blog makan2, masakan2 dan juga saya selitkan catatan2 perjalanan, lagu2 pilihan saya dan yang terbaru sekali saya baru belajar mengarang cerita dalam bentuk e-cerita @ e-novel jadi kalau ada kawan2 yang nak berkongsi idea mungkin juga pengalaman untuk menambah baikan penceritaan, gaya penulisan yang saya rasa perlu banyak lagi dibaiki oleh saya, maklumlah saya sangat baru dalam bidang ini..saya harap kawan2 sudi membantu dan boleh emailkan apa-apa cadangan dan idea pada saya melalui email izaloma@gmail.com atau izaloma@yahoo.com dan atas tunjuk ajar, pendapat, saranan dan buah fikiran kawan2 amat saya hargai dan jutaan terima kasih dari saya..

Ok lah pagi ini saya nak berkongsi satu  resepi yang dibuat  hari Khamis lepas tak silap saya kira resepi tertunggak tapi masih boleh dijadikan idea untuk sape2 yang suka makan cekodok kelapa yang sedap nie sedap rasanya lemak2 pedas sebab ada cili api ditambah pulak dengan rencahnya udang geragau..memang mabalesss la..jom kit semak resepinya

Cekodok Kelapa Udang Geragau

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
 1 cawan kelapa parut yang muda
2 labu bawang besar - didadu/racik halus
1/2 cawan udang geragau kering - cuci dan toskan
6-7 batang cili api - dihiris halus
garam secukupnya
air secukupnya untuk membancuh cekodok - jgn terlalu cair atau pekat
minyak untuk mengoreng

Cara:
1. Masukkan tepung, kelapa parut, bawang, cili api, udang geragau dan garam dalam mangkuk masukkan air sedikit demi sedikit dan bancuh/gaul rata adunan cekodok pastikan tak terlalu pekat atau terlalu cair.
2. Panaskan minyak dalam kuali, apabila minyak dah panas sudukan adunan masukkan 8-10 keping sahaja setiap kali mengoreng supaya cekodok elok masaknya. Balik-balikan cekodok sehingga warnanya kuning keemasan cantik.
3. Angkat dan tapis serta diletakkan atas paper towel supaya minyak lebihan diserap.  Hidangkan panas bersama sos cili atau apa2 juga sos pilihan anda. makan dengan sambal tumis semalam pun sedap..Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment