Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 21, 2011

Selamat Tinggal Kota London

 
Naskah Rindu ~~Kasih..
Bab 2

Selamat Tinggal Kota London

Jarum jam di dinding menunjukkan hampir  8.30 pagi waktu di Britain, menandakan bahawa Zalea perlu berada di Heathrow Airport dua jam lagi kerana penerbangan ke Malaysia pada jam 11 pagi nanti.  Dalam langkah yang agak longlai dan hatinya yang berbaur sedih  kerana akan meninggalkan London dan teman-teman sekuliah setelah 4 tahun mereka bersama pastinya banyak kenangan manis, suka duka yang akan dibawa dalam kotak memorinya yang tak mungkin dapat dilupakan sampai bila-bila.. 

Yayang yang sedari tadi memerhatikan wajah Zalea yang agak sugul menyapa lembut sahabatnya Zalea.."Lea kenapa bersedih lho nanti hilang keserian wajah kamu yang selalunya gembira dan lucuan deh..ayuh kan aku dan Julie sudah berjanji kita akan sering mengirim berita lewat facebook dan twitter..jadi makanya kamu ngak perlu bersedih dong..aku dan Julie nantinya jugak akan kembali aku ke Jakarta dan Julie ke KL iya kan Julie.".seraya itu juga Juliana menyampuk " Yerlah Lea kami akan sentiasa berada dekat dengan kau tau..hari-hari pun kau boleh lihat aku dan Yayang kalau kau rindu terus onkan Webcam dan kita berbicara empat mata..betul tak Yayang" serentak itu berderailah tawa ketiga-tiga rakan yang telah menjadi  sangat akrab semenjak mereka tinggal bersama di rumah sewaan dipinggir kota London itu. 

"Cepat dong Lea nanti kamu akan ketinggalan pesawat lantas harus menaiki kapal selam deh...hehehe." Yayang mengusik lagi lantas cepat di balas oleh Juliana "cukup la tu Yayang kamu dari tadi asyik mengusik Lea nanti ada ke banjir nanti rumah kita ini.".."Ok maafkan aku Lea dan Julie aku hanya bersenda kerna pasti aku akan kangen bangat sama Lea nanti".  Lea lantas bersuara "tak apa kawan-kawan inilah hari terakhir aku akan mendengar gurau senda kalian..pastinya aku akan merindui saat kita bersama, Yayang, Julie jangan lupakan aku yer nanti kalau ada masa kita berjumpa di Malaysia atau Jakarta yer" dengan perassan yang hiba ketiga-tiga sahabat ini berpelukan antara satu sama lain. "Lea semua barang kamu dah ready kan..aku dah call taxi untuk kita ke Heathrow jam 9 nanti takut jam diperjalanan" ,"Alhamdulillah semuanya dah siap...pasport, bag dan hand luggage cuma tapak kaki aku jer yang tinggal kat sini nanti"..hehehehe...sekali lagi gelak tawa mereka kendengaran..

Poon..poon...bunyi hoon teksi yang dipanggil kedengaran dari luar rumah.." dah sampai pun teksinya jom Yayang angkatkan beg yang besar nie kamu kan kuat"..kata Julie pada Yayang, dan Zalea pun berkata "tak apa kita angkat bersama, berat beg nie" saran Zalea..setelah semua beg di masukkan ke boot teksi sambil dibantu oleh pemandu teksi mereka pun masuk ke dalam teksi dan buat kali terakhirnya Zalea memandang sayu ke arah rumah sewanya di London yang akan ditinggalkan untuk dihuni oleh Yayang dan Juliana buat beberapa minggu lagi...dalam hati kecilnya berkata.."Selamat tinggal wahai rumah dan pokok-pokok bunga aku akan merindui pemandangan ini..terus mekar dan suburlah wahai bunga-bunga,  mewangi sepanjang hari..pasti aku akan merindui  suasana ini", dan teksi pun terus meluncur laju menuju ke Lapangan Terbang Heathrow.

Sesampainya teksi di Airport dan segala bagasi milik Zalea diturunkan Zalea membayar tambang dan Yayang  serta Julie mengambil troley untuk menyorong bagasi Zalea ke dalam Airport.  Zalea terus ke pusat pertanyaan bertanyakan sekali lagi tentang tiket penerbangannya dan pada jam berapa dia harus check in di balai pelepasan. Setelah selesai urusan menimbang bagasi yang dibawa untuk tagging dan seterusnya diuruskan oleh pihak lapangan terbang menuju ke Cargo yang berkenaan, ketiga-tiga sahabat ini duduk sebentar di tempat menunggu sambil berbual sementara menunggu waktu bagi Zalea masuk ke ruang Departure Hall..lebih kurang setengah jam mereka sempat bersembang terdengar announcement bahawa penumpang yang akan menaiki Kapal Terbang dari Penerbangan Malaysian Airline Boing MH 747 diharap bersedia untuk Boarding setengah jam dari sekarang..Zalea dan dua sahabatnya lantas bangun dan sekali lagi bersalaman sambil berpelukan dan berjujuran lah air mata ketiga sahabat ini sambil berbisik bahawa perpisahan ini bukanlah perpisahan terakhir mereka malah mereka berjanji akan saling berhubungan walau dimana jua mereka akan meneruskan penghidupan dan karier masing-masing.  Sambil berjalan menuju ke ruang pemeriksaan imigrasi dan masuk Departure Hall Zalea melambai-lambaikan tangan dan dibalas dengan lambaian dari sahabatnya Yayang dan Juliana yang telah dianggap seperti adik beradiknya sendiri.."selamat tinggal Kota London aku akan kesini semula" kata Zalea di dalam hati..

No comments:

Post a Comment