Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, December 18, 2011

Coconut Tartlet @ Tart Kelapa

Salam dan selamat malam untuk semua, buat apa tu sedang menonton rancangan vokal bukan sekadar rupa ke tu....hari ni...kat tempat saya ni hujan dari petang tadi jadi cuacanya agak sejuk sikit..mesti nyenyak jer tdo nanti sebab sejuk..malam nie masih xder anak2 buah kat rumah terasa la sunyi sepinya..bila la Aina, Sara, Yeyet dan Hawa nak balik nie..lama sangat la diaorg kat Muar tu..yang bertiga kat Pontian Aishah, Ikin n Ika akan balik esok cuma hujung minggu jer diaorang di Pontian sebab Aishah ada kelas tambahan untuk persiapan SPM tahun depan..

Bila takder anak2 kat rumah nie terasa lak kesunyiannya kalau ada mereka la yang asik memeriahkan suasana riuh rendah kat rumah nie..dengan pelbagai gelagat ketawa, bercakap, bergurau senda, berkelahi, bermain dan macam2 lagi la..begitulah gelagat2 bila ramai anak2 dirumah..bila xder tu macam dicari2..sunyi ajer..Ok lah kita tinggalkan dulu kisah anak2 buah saya..hari nie saya ada buat Tart Kelapa atau Coconut Tartlet bahasa omputihnya petang tadi so meh lah kita jengah bahan2 yang diperlukan dan gambar2 yang saya ambil tadi..


TART KELAPA

Bahan-Bahan Untuk Inti:
2 Cawan kelapa parut putih yang muda
1/2 cawan gula pasir (kalau nak lebih manis boleh letak 3/4 cawan)
2 sudu makan butter/majerin
1/2 cawan air
1/2 camca teh esen vanilla

Cara:
Masakkan kesemua bahan inti di dalam periuk atau kuali dengan api yang kecil dan kacau sentiasa sehingga air agak kering dalam 10 - 15 minit. Padamkan api dan sejukkan dahulu sebelum digunakan.

Bahan-Bahan untuk Pastri (Doh) :
200 gm tepung gandum
100 gram mentega atau majerin
3-4 sudu makan air ais (dari peti sejuk)
secubit garam (saya x letak sebab gunakan salted butter)

Cara-cara:
1. Ayak kan tepung ke dalam mangkuk adunan, masukkan mentega dalam tepung dan di ramas rub in method
sehingga menjadi seperti breadcrumb.
2. Masukkan air sejuk sedikit demi sedikit jangan masuk semua, uli dan lihat jika doh pastri sudah bergaul rata xperlu diabiskan air sejuk tadi. Uli sehingga doh licin dan kental.
3. Panaskan Ketuhar 150C..canaikan pastri dan potong dengan cutter. Letakkan pastri ke dalam acuan tart yang sedang..Boleh juga gunakan acuan yang lebih besar. Saya menggunakan acuan sedang dapat dapat 20 biji.
4. Setelah masukan pastri dalam acuan tart ditekankan sedikit dan cucuk dasarnya dengan garfu. Buat sehingga selesai.
5. Massukkan inti kelapa di dalam pastri dan hias ikut suka saya cuma letak pastri bersilang di atas tart.. boleh sapu kan dengan sedikit kuning telur. *Saya xsapu pun.
6. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan selama 20-25 minit atau pastri kelihatan kuning keperangan.
7. Sejukkan sebentar dan keluarkan dari acuan tart masukkan dalam paper cup yg sesuai atau boleh dihidangkan begitu sahaja untuk minum petang. Selamat mencuba..







No comments:

Post a Comment