Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, November 12, 2015

Murtabak Maggie Mudah dan Sedap


Salam semua...resepi kedua saya untuk hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 semua resepi yang agak mudah sebab bahan-bahan nak membuatnya semua ada di rumah..tinggal rajin dengan tidak aje untuk membuatnya..Murtabak Maggie atau mee segera ini sesuai untuk di buat sarapan atau minum petang..atau nak makan malam pun boleh jugak..sukati ajer lah kan.. sebenarnya buat murtabak ini bukan sahaja mudah tapi boleh dapat banyak hanyak dengan 2 peket maggie kari saya dapat 1 keping murtabak besar sebab mula2 saya goreng dalam nonstick pan 1/2 bahagian dan lagi satu saya buat 3 keping yang sederhana..banyakkan.. Jom la kita tengok resepi di bawah ini ya makan panas2 gan sos chili thai memang mablessss tau uoll.. time cuti sekolah dan hujan-hujan2 macam ni masti anak2 suka kan..
ni yg size separuh adunan murtabak saya lbih sukat yang di atas kecil sedikit

Murtabak Maggie

Bahan-Bahan:

2 peket maggie kari - di celur dan toskan air nya
1 keping dada ayam yang telah digoreng - potong kecil (boleh juga masukkan sosej, crabstick, atau daging cincang atau daging burger ke apa2 pun boleh)
1/2 batang carrot - dipotong dadu kecil
1 labu bawang besar - di dadu
1 pohon daun sup - di hiris halus
2 biji cili merah - dihiris
7 biji telur ayam - gred B ke C boleh
2 peket rempah kari maggie (boleh guna dua2 sekali - klau taknak guna satu aje tp x kick nnti)
sedikit serbuk lada sulah
sedikit serbuk ayam pasti sedap - optional
dan sedikit sahaja garam.
sedikit minyak masak untuk masak murtabak.

Cara:

1. Mula-mula celurkan maggie - toskan airnya. telur ayam dipukul dengan garfu atau whisker masukkan sekali rempah kari maggie, serbuk lada sulah , serbuk ayam pasti sedap dan sedikit sahaja garam. Kocok @ pukul telur dan bahan rempah hingga bergaul rata.
2. Masukkan ayam yang dihiris, bawang besar potong dadu, daun sup hiris, dan cili merah hiris.
3. Untuk mengoreng murtabak maggie ambil maggie yang di celur sebahagian atau ikut size yang kita nak masuk dalam mangkuk masukkan bancuhan telur tadi sebahagian juga..gaul rata. masukkan dalam nonstick pan yang telah diletakkan sedikit minyak masak.
4. Goreng kedua2 bahagian dan tekan2 sedikit hingga keperangan dan masak. Hidangkan panas bersama sos cili atau sos pilihan anda..sedap cubalah..






No comments:

Post a Comment