Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, November 2, 2015

Cheesekut.. guna biskut cream cracker..

Assalamualaikum..dan salam hari isnin..cakk dah bulan November pun cepat betul masa berlalukan.  Hari ini  cuma nak kongsikan resepi yang ramai orang dah buat cuma saya aje baru membuatnya minggu lepas..dah lama sebenarnya teringin nak buat cheesekut ni..emmm memang sedap tau kawan2 sebab tu ramai yang dah mencubanya kali ini saya pulak ya punya giliran walaupun selalu ketinggalan keretapi bak kata orang.. saya tetap ingin mencuba..jom tengok bahan-bahan yang diperlukan.

CHEESEKUT

Bahan-Bahan:

1 pek Biskut Cream Cracker - saya guna brand Hup Seng (kurangkan 10-12 kpg sbb sebungkus tu bnyk sgt)
300 gram cream cheese - saya gunakan brand Turtura
1/4 tin susu pekat manis - kalau nak manis lebihkan (saya suka mcm ni just nice)
1 kotak susu segar - keluarkan 1/4 kotak utk celupkan biskut
sedikit serbuk milo - untuk tabur di atas

Cara:

1. Mula2 putarkan cream cheese bersama susu manis hingga kembang dan gebu dan seterusnya masukkan susu segar. Boleh ikut cara saya masukkan ke tiga2 bahan ini dalam blender dan kisar sehingga halus tp gunakan blender yang tak pedas yer..
2. Langkah kedua celupkan kepingan biskut cream cracker ke dalam susu segar. Aturkan ke dalam bekas atau tuperware. setelah disusun biskut pada lapisan pertama sudukan adunan cream cheese td hingga rata dan menutupi biskut. Ulang proses di atas sehingga cream cheese abis dan akhir sekali tabur pada permukaan atasnya milo.  Sejukkan sekurang2nya 5 jam atau lebih..boleh di potong atau makan guna sudu sahaja pun boleh.  sedap dimakan sejuk.
* selain dari tabur atas cheesekut ini dengan serbuk milo boleh juga di tabur dengan Nestum.

bahan-bahan yang diperlukan untuk buat cheeskut

celupkan biskut dalam susu segar sekejap jer di kedua belah

susun di dalam bekas loyang atau tupperware yang sesuai

cream chesse yang diblender - lupa pulak ambil gambar semas penuh dh abis guna baru teringat..


bila dah siap melapis biskut dengan cream cheese atas nya bolehlah di tabur sedikit milo serbuk

ini yang di potong gambar x brapa cantik..siap untuk di ngapp..hii










No comments:

Post a Comment