Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, December 21, 2014

Ketam Masala Telur Masin..

Assalamualaikum..Salam Ahad untuk semua sahabat dan pengunjung ZLC yang saya sayangi, apa khabar kawan2 semua..semoga sihat dan ceria selalu disamping keluarga tersayang..seperti biasa di hari cuti2 sekolah dan cuti hujung minggu tentu ibu2 di rumah ingin menyediakan juadah istimewa dan digemari oleh anak2kan.  Kalau ada yang suka makan ketam dan ingin menikmati ketam yang dimasak sendiri bolehlah mencuba resepi yang akan saya kongsikan ini.  Sebenarnya saya masak ketam ni semalam..maklumlah dah lama tak makan ketam kalau sesekali nak makan di seafood restoran pun agak mahalkan.. harga ketam sekarang pun dah naik melambung rm20++ tak der yang belas2 sekarang ini.. sebenarnyakan ada nak story sikit kat kawan2, saya pada asalnya nak masak ketam sambal telur masin,,tapi disebab cili kering xder dalam stok so saya pun memandai ajer tukar kepada ketam masala  telur asin yang pada pengamatan saya agak sesuai dan sedap bagi mereka yang gemar masakan ala2 india kerana penggunaan kari yang agak pedas serta campuran rempah garam masala di tumis agak kering tidak berkuah ini..memang sedap..so berjaya kot RND saya pada masakan ketam kali ini..hihihi memandai ajer ahkak kannn..ok tanpa melengahkan masa membaca coretan saya jom ler kita tengok resepi berikut..

Ketam Masala Telur Masin..

Bahan-Bahan
2-3 ekor ketam dibersihkan dan di potong 2 (kalau nak beli ketam cari yg girl ek so bnyk isinya)
1 labu bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
3 sudu makan serbuk kari ikan/udang babas } di campurkan sedikit air jadikan pes
1 sudu makan serbuk garam masala } di campur dengan rempah kari - jadi pes
1 labu bawang besar - dihiris
1 batang serai di titik
1 biji telur masin yang siap direbus - dilecek
2 tangkai daun kari - (saya x letak x ada stok)
1 sudu makan gula
garam sedikit (dah ada telur masin garam x perlu banyak)
1/2 cawan air
sedikit minyak masak untuk menumis
2 biji tomato segar sebagai hiasan

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali tumiskan bawang besar yang dihiris hingga berbau harum dan layu masukkan pula serai yang dititik bersama bawang dan halia yang dikisar. Bila dah naik minyak masukkan rempah kari dan garam masala yang telah dijadikan pes tadi. Masakkan hingga naik minyak.
2. Masukkan telur asin yang di lecek serta air, masukkan pula ketam dan balik2 kan perasakan dengan sedikit gula dan sedikit garam..jangan letak garam lebih sebab dah ada telur masin. Dengan api yang kecik tutupkan kuali dengan penudung kukus atau apa2 penutup supaya ketam masak rata lebih kurang 5-8 minit. Masukkan daun kari dan balik2kan.
3.  Lauk ini agak kering siapa suka agak berkuah boleh tambahkan sedikit lagi air. Padamkan api bila isi ketam masak dan hiaskan dengan tomato segar, hidangkan bersama nasi putih atau sedap juga diratah begitu sahaja.. cuba la kawan2 sedap uolls..


No comments:

Post a Comment