Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, December 28, 2014

Banjir 2014 - Ya Allah Lindungilah Mereka..



hingga bumbung rumah ditenggelami air..

Assalamualaikum dan salam Ahad untuk semua teman2 dan pengunjung ZLC...apa khabar semuanya semoga anda semua sihat dan kalau tak sihat tu jangan lupa makan ubat atau berjumpa doktor.  Di musim2 cuaca yang sangat tak menentu ini ada tempat yang hujan tanpa henti, ada juga yang hujan sekejap2 atau apa jua keadaan cuaca di tempat kita, kesihatan perlu kita jaga.  Bagi mereke yang terlibat dengan banjir yang berlaku di beberapa buah negeri terutamanya di pantai timur dan juga utara tanah air dan beberapa daerah di Johor serta seluruh Malaysia, diharap dapat banyak2 bersabar di atas ujian ini.

Semua rakyat Malaysia mendoakan agar keadaan banjir yang berlaku agar kembali surut, saya juga turut merasa sedih dan tersentuh hati melihatkan keadaan yang dilaporkan di media2 massa dan internet..bayangkan bila rumah ditenggelami air hingga ke paras bumbung semua harta benda rosak dan tiada satu pun yang dapat diselamatkan, tempat perlindungan atau penempatan sementara juga turut di naiki air, ada juga yang lewat mendapat bantuan bekalan makanan dan keperluan lainnya kerana perhubungan jalan yang terputus?? hanya Allah sahaja yang mengetahuinya..

Hanya mereka yang pernah merasainya tahu bagaimana menghadapi keadaan yang begitu getir dan susah pada masa ini.. Namun percayalah setiap insan yang memandang turut sama bersimpati dan hanya doa yang dapat di kirimkan kerana kami tahu bukan sesuatu yang mudah untuk mengalas musibah yang dihadapi ini. Semoga Allah memberikan kekuatan pada mereka untuk meneruskan kehidupan.  Setiap ujian yang Allah turunkan pasti ada hikmah disebaliknya..bagi yang kehilangan orang2 yang dikasihi juga perlu banyak bersabar kerana Allah lebih menyayangi mereka Al-Fatihah untuk korban mangsa banjir.

Dengan adanya bantuan2 yang dihulurkan samada oleh pihak kerajaan, badan2 koprat, NGO, persatuan2, badan2 amal mahupun orang perseorang serta  para budiman diharap akan sedikit sebanyak dapat meringankan bebanan yang dialami serta memulihkan kembali sekadar yang termampu walaupun kita semua ketahui ianya tidak akan sama dengan yang telah musnah di tenggelami air atau dibawa arus. Hanya kata2 semangat dan doa dapat saya titipkan buat semua..salam sayang dari Zalekha Ismail..teman bicara alam maya anda.

Pusat pemindahan juga turut dinaiki air..

Lautan air banjir yang memutuskan perhubungan jalanraya..



No comments:

Post a Comment