Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 24, 2014

Sambal Udang Cili Padi dan Petai Pedas Meletops..

Assalamualaikum...salam Rabu buat semua teman2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi selalu..lagi apaan agaknya udah makan tengahari..kalau belum bisa masuk angin perutnya..udah lewat tengahari....ewah ngapain ngomongnya kayak orang indo..opss betulkan lidah semula yer cik akak..maaf kawan2 sebenarnya hari ini sambil buat keje sambil dengar lagu dari seberang jadinya feeling macam di Jakarta la pulak..jgn marah ekk..teringat pula kenangan ke Jakarta dan Bandung bila agaknya saya akan sampai ke sana lagi..awal tahun ini saya terpaksa batalkan penerbangan saya ke sana kerana kurang sihat.. Insha Allah tahun hadapan kalau ada rejeki yang lebih mau aja dech liburan ke sana lagi..hahaha terusan galau ama kagen bangat dech..ok stop dari merapu@meraban jom ler kita tengok entry ringkas yang hendak saya kongsi dengan teman2 iaitu Sambal Udang Cili Padi dan Petai yang saya buat pada sabtu lepas..jom semak resepi..

Sambal Hijau Udang Cili Padi dan Petai

Bahan-Bahan

500 gram udang sederhana - dibersihkan buang muncung dan ekornya yang tajam
4 papan petai - dikupas dan gorengkan sebentar serta toskan
1 mangkuk - cili padi hijau  dikisar (mangkuk tafufa - kalau tak nak kurang boleh kurangkan)
2 labu bawang besar - dikisar
3 ulas bawang putih - dikisar
1 inci belacan - dikisar
1 labu bawang besar - dihiris nipis
2 keping asam gelugor/keping - direndam sebentar
gula pasir lebih kurang 3-4 sudu
air lebih kurang  1/2 cawan
secukupnya garam
minyak masak untuk menumis

Cara:

1.  Panaskan minyak masak untuk menumis dalam kuali, tumiskan bawang besar yang dihiris, hingga layu dan berbau harum, masukkan bahan2 yang dikisar cili padi hijau, bawang besar, bawang putih dan belacan.
2. Tumiskan sehingga naik minyak dan agak garing. Masukkan pula gula pasir balik2kan dan masukkan air  bila dah mendidih tumisan sambal masuk pula udang dan petai berserta garam dan asam keping yang direndam tadi,
3. Balik2kan sehingga udang masak tak perlu lama sangat nanti isi udang jadi keras. Bila dah nampak udang elok masaknya boleh rasa kalau nak di tambah gula atau garam tapi yang pastinya sambal ini memang pedas.  Hidangan bersama nasi panas...pedas2 sedappp..cuba tau..


1 comment: