Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 17, 2014

Sotong "Rex" - Goreng Tumis Bawang

Assalamualaikum...bertemu sekali lagi di teratak ZLC yang sering kali ku tinggalkan ini..kalau pangantin baru atau sang isteri yang di tinggalkan pasti merajukkan...tapi apakan daya memang x dapat nak selalu ke laman nie..sebab sedang berkejar2ran dengan tugasan harian yang perlu di bereskan..minggu lepas saya dah berjanji dengan pengunjung ZLC untuk update mana2 yang patut tapi nampaknya memang tak dan n xberkesempatan.  Jadinya saya masukkan satu entry ringkas lauk yang amat mudah di masak sebab gunakan bahan asas makanan dalam tin iaitu sotong jenama "rex" sotong nie sedap kalau dimasak goreng tumis bawang yang macam saya buat ni ataupun di buat sambal tumis..kalau dulu harga setin sotong ni dalam 5 - 6 hinggit tapi sekarang dah jadi 11 hinggit..mahalkan kawan2 mengalahkan harga sardin..tapi oleh kerana suka punya pasal n sedap di tekak saya dan mereka yang sewaktu dengannya so x mengapalah walaupun mahal sedikit..kalau berkira sangat pun x baik kan nanti kempunan meleleh air liur...hihihi..melampauuu lak saya ek..ok stop dulu omelan saya di petang ini opps mengomel jadi omelan sedap gakkan bunyinyer..  jom kita lihat resepi yang sempoi dan mudah di bawah ini..


Sotong Rex Goreng Tumis Bawang..

Bahan-Bahan

1 tin - sotong dalam tin (jenama Rex) di potong sederhana sebab dia besar2
2 labu bawang besar - di belah dua dan hiris agak kasar
3 ulas bawang putih - dihiris nipis
2 inci halia - dihiris halus batang mancis
2 biji lada merah hidup - dihiris serong
6-7 batang cili padi hijau - untuk campak dalam lauk
1 keping kecil asam gelugor / direndam sebentar
sedikit garam
1/4 cawan air + air sotong dalam tin juga boleh masukkan separuh
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan bawang putih hiris, bawang besar hiris dan halia hingga berbau harum dan layu. Masukkan juga cili merah hiris dan cili padi.
2. Masukkan sotong yang telah dihiris kecil dan balikkan. masukkan air diikuti asam keping dan masukkan juga sedikit garam. Bila dah masak sebati angkat dan hidangkan bersama nasi panas..serta lauk lain yang bersesuaian..sedap dan mudah..cubalah..

gambar ehsan che google..ini lah rupa sotong tin

No comments:

Post a Comment