Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, September 17, 2012

Jalan2 Open House smbil timba ilmu masakan..

Assalamualaikum..

Salam Isnin 17 Sepember, apa kabar kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi semoga anda semua sihat dan ceria selalu di samping keluarga. Nampaknya bulan Syawal dah melabuhkan tirainya semalam dan ada ramai yang mengambil kesempatan mengadakan rumah terbuka Hari Raya semalam disana sini. Saya juga turut pergi ke 4 majlis rumah terbuka dari tengah hari hingga ke malam..memang terasa penat sangat2..tapi oleh kerana mendapat undangan saya pergi juga..

Nasi Kafsyah look like nasi tomato tapi rasa berbeza..

Saya ikut along saya bersama SIL mula2 kami ke restoran sepupu SIL saya iaitu pemilik restoran Idaman Emas yang terletak di Taman Sri Skudai..kat open resto yang ini la saya menimba serba sedikit ilmu memasak dari tukang masak dari Singapura iaitu Mamak Kadir yang merupakan bapa pada pmilik restoran berkenaan..memang tak lokek ilmu orangnya saya dan along serta SIL berserta pah yeh sempat dengar celoteh mamak yang begitu peramah, sempat juga kami mengorek rahsia bagaimana nak masak nasi briyani, tapi pada semalam tu kami dihidangkan dengan Nasi Kafsyah yang sedap jugak dan ayam masala yang sangat sedappp..insyaAllah bila ada kesempatan saya akan cuba resepi kedua2nya..tapi kena tunggu kerajinan saya datang muahahaha entah bila la tu kan...sambil tu saya juga tanya kan resepi daging tulang merah yang sangat popular kat singapura tu.. sementelah dah berkenalan dengan tukang masak yang juga buat bisnes katering di singapura tu pastinya saya akan belajar masakan2 lain yang sedap dari pulau singa..tungguuuu no telefonnya dah ada hehehe..gambar2 yang sempat saya snap di tempat yang pertama sahaja tempat2 lain dah tak snap..kemalasan melanda..hahaha

seksyen kambing bakar bersama salad2 dressing fries n nugget pun ada tapi saya x makan...
 Setelah selesai di tempat pertama kami menuju ke rumah sepupu kami pula..Majid di Taman Pulai Indah bila  dah makan ditempat pertama di tempat kedua dah tak larat nak makan walau macam2 ada Nasi Tomato, Satay, Mee Hoon Putih, Roti with curry, kueh mueh yang sedap2, saya cuma makan kueh ajer gan puding..dah selesai sesi beramah mesra gan anak2 buah dan makan kueh mueh kami pun ke destinasi ke 3 umah kakak pada SIL iaitu Datin Sh Talha atau kak May di Tmn Bukit Rinting kat sini dah tak larat sebab perut dah kekenyangan so rest dulu petang sikit baru lah merasa laksa johor, satay 2 cucuk..n  tapai pulut yang comel 3 bungkus..sambil dengar Yaya anak kak May menyanyi.. sambil menunggu magrib berbual2 nak tunggu time ke rumah yang keempat pulak.


ayam masala nie memang sedappp nanti saya try buat..

Seterusnya ke Pasir Gudang iaitu Tmn Kota Masai..agak sesat di jalan kota masai yang  sangat busy tue.. banyak betul kenderaan pemutusnya suruh che Mat Talib tunggu di petronas utk guide kami ke rumahnya...che mat dan kak shidah sebenarnya kawan sekerja along saya..dan kami sama2 ke bandung dulu..jamu selera lagi nampaknya dengan fresh seafood memang terbaiklah ketam bangkang yang besor2 kak shidah beli dari bot di tanjung langsat sangat fresh masak pula chilli crab memang sedappp sangat silap la saya x amik gambar ketam2 yang benar2 mengoda kalbu 2 ekor saya pulun dengan sepit dia ajer sebesar tapak tangan org yg kurus sikitlah..hehe pastu ada pulak udang goreng dan kupang rebus..apalagi kami meratah seafood malam tadi..terima kasih la banyak2 kak shidah n che mat nanti kami datang lagi boleh..muahahaha muka tak malu saya nie..dah berbual2 sampai dekat pukul 10 lebih kami pun mintak diri sebab nak balik ke tempat kami pun dekat 45 minit perjalanan sampai rumah saya jer hampir 12 malam..ohhh lupa nak ucap terima kasih pada kak shidah sebab saya n SIL dapat pulak hadiah pinggan mangkuk correlle muaahhh luvs u la kak shidah..kalau akak saya che nie dengar pasti dia jeles sakan...ok lah penat bercerita kalau rajin malam nanti saya masukkan satu entry chicken pie yang saya buat untuk minum petang tadi ok...till we meet again..muaahhh xoxo utk semua..


yang nie rasanya kurma saya x ambil..

Briani Kambing sedappp



SIL saya kak Zam, Pah Yeh..n MamakKader..


No comments:

Post a Comment