Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, January 15, 2013

Ayam Panggang Hitam n Nasi Ayam Tumis...

Assalamualaikum...

Salam selasa untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya rindui selalu..apa kabar anda semua semuga semuanya berada dalam kesihatan yang baik..pada yang kurang sihat tu jangan lupa makan ubat tau...saya alhamdulillah sihat cuma agak ke--busy--an sebab tu tak dapat nak menjengah ke blog..nie pun ambil kesempatan dalam pada banyak kerja saya menulis la juga..tapi entry ringkas aje x boleh nak berceloteh panjang2..nanti kalau saya dah agak lapang bolehlah kita bersembang2 yer kawan2..

Hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 semua resepi Nasi Ayam Tumis dan Ayam Panggang Hitam..sebenarnya saya ternampak di blog Che Mat Gebu DTS buat Ayam Panggang Madu DISINI, tu yang teringin sangat nak buat..tq CM akak cuba resepi awak memang sedap tapi saya tak ada madu masa memasak hari Ahad lepas jadinya saya gantikan dengan gula pasir ajer..resepinya pun ingat2 lupa tapi saya agak2 jer dan sedap la pulak pada tekak saya dan anak2 buah yang makan..n chenta hatiku pun kata sedap so terasa la kembang sekejap..hehehe ok jom kita tengok resepi ayam nie yang saya masak dalam pemanggang ajaib jenama Ikan yang femes tu..saper2 yang x der pemanggang tu patut beli tau sebab elok ajer bila panggang ayam baru 1st time guna u padahal dh lama beli last year..teruk betulkan...hahaha xkisah la lepas nie selalu la teringin nk memanggang apa2 ajer gunakan kuali ajaib nie...wahhh promosi percuma saya nie kena mintak royalty dari kilang pemanggang ajaib nie nampaknya...


Ayam Panggang Hitam

Bahan-Bahan

1 ekor ayam sederhana besar - dipotong 4 bersihkan dan tos
3 sudu makan sos tiram
3 sudu makan kicap manis
2 sudu makan gula pasir
2 sudu makan minyak zaitun
sedikit garam
Untuk hiasan:
Hirisan Tomato dan Timun secukupnya
Daun Salad secukupnya..(yang nie saya x ada stok)

Cara:

1. Ayam yang telah dibersihkan tadi dicucuk2 sedikit dengan garfu. Masukkan dalam mangkuk dan campurkan kesemua bahan perap di atas kicap, sos tiram, gula pasir, minyak zaitun dan sedikit garam.gaul rata dan perap selama 1/2 jam atau lebih pun x apa
2. Masukkan 2 atau 3 bahagian ayam ke dalam pemanggang ajaib rata2kan bahan2 perap ke atas ayam dan panggang dengan api yang sederhana, bila dah nak hampir masak dalam 10 - 15 minit terbalikkan dan masak yang di sebelah pula. Bila dah masak alihkan ayam pada pinggan atau mangkuk untuk menghidang, kuah yang ada boleh di letakkan dalam satu mangkuk kecil lain boleh dihidangkan bersama nasi ayam dan lauk sampingan lain..Ayam panggang ini juga sedap diratah begitu sahaja.

*Sangat mudah gunakan kuali ajaib ini...dan rasa ayam juga sedap bersari tidak kering moist ajer..selamat mencuba..




Nasi Ayam Tumis


Bahan-Bahan:

4 cawan - Beras Basmathi (saya guna Basmathi India Gate Premium) cuci dan rendam selama 1/2 jam
6 1/2 cawan air - (sukat air gunakan cawan yang saya menyukat beras) boleh juga guna air stok ayam jika ada
3 sudu makan - butter
8 ulas bawang merah - dihiris
4 ulas bawang putih - dihiris
2 inci halia - dihiris halus batang mancis
2 sudu stock ayam jenama maggie/knorr (mana2 pun boleh)
1 sudu makan minyak bijan
sedikit garam

Cara:

1.  Panaskan butter dalam periuk atau rice cooker, tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang dihiris hingga layu dan berbau harum. Masukkan beras yang di tos.
2.  Masukkan air dan masukkan juga stock ayam bersama 1 sudu makan minyak bijan dan sedikit garam. Masak hingga nasi tanak dan bila dah kering air nasi balik2kan sedikit gunakan senduk kayu di sodok bahagian tepi periuk perlahan2 untuk dapatkan butiran nasi yang cantik dan tidak patah. Biarkan keep warm jika masak guna rice cooker hingga nasi masak elok.  Hidangkan panas bersama Ayam Panggang Hitam bersama hirisan tomato, timun dan daun salad berserta cili sos. dan juga sup ayam.

*Nota:  Saya tak gunakan sos cili sebab saya masak sambal tumis sotong rex masa masak nasi ayam hari tu so ganti jer dah ada sambal tumis xyah sos2 lagi..resepinya saya akan kongsikan kemudian ok...selamat mencuba..resepi yang sempoi dan mudah tetapi sedappp pada tekak saya dan mereka2 yang merasa..hehehe sendiri masak sndiri puji...muahahaha ada ahkak kesah..

2 comments:

  1. sodapnyer ayam panngang dh jadik hitam tu makkk., ehHHe

    ReplyDelete
  2. mmg sodap...cer Wak Gelas pulak try buat ok..tq sudi singgah di blog sya..

    ReplyDelete