Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, January 22, 2013

Pie Tee...yang tak berapa menjadi...

Assalamualaikum...

Apa kabar kawan2 semua dan pengunjung2 ZLC yang sentiasa saya kasihi...semoga anda semua sihat2 sahaja di samping keluarga tersayang.. Dah lama betul saya tak mengupdate apa2 di blog selain agak sibuk dengan tugas2 di pejabat...mood pun x brapa nak baik agak moody..adalah beberapa perkara yang agak menyentuh hati dan sanubari ku antara aku..dia..dan dia.....hehehe cewahhhh macam cerekarama ajer ekk..kalau buat skrip mesti meletopppss punyerrr...semoga Allah terus memberi saya kekuatan untuk menempuh segalanya dengan keimanan dan kesabaran..doakan untuk saya yer kawan2.

Ok kita tinggalkan dulu kisah2 sensasi n terus ajer lah ke resepi Pie Tee yang saya buat pada hari Ahad.. ..resepinya saya ambil dari blog yang tak asing lagi DTS yang diterajui blogger terkenal Che Mat Gebu yang sentiasa menyajikan masakan2 yang sangat sedap dan mengiurkan saper sajer yang melintasi lelaman blog beliau tqvm yer CM sebab sekali lagi akak mencuba resepi dari blog awak dan yang akak buat nie tak berapa nak menjadi sebabnya tak cun...belum mahir lagi dalam buat kulit atau pastri pai tee nie..1st time buat la katakan so ada yang terkepit, ada yang menjong dan tak kurang juga yang bocor so mana yang menjadi ajer lah dapat dinikmati dengan diisi intinya.. memang rasanya sedap sebab kulitnya yang garing dan rasa intinya yang segar ala2 inti popia..yg mana tak jadi tu dibedal juga..muahahaha tak kisahlah kan anak2 buah saya suka..Jom kita tengok resepi pie tee nak buatnya kena ada acuan pie tee yer kawan2 rasa mcm malas nak menulis resepi saya mohon CnP  jer eks CM..tq n d credit goes toDTS . tqvm..   kawan2 boleh lihat resepi asal di link tersebut..

PIE TEE

BAHAN-BAHAN KULIT PIE TEE :-)
180 gram tepung beras (mat guna cap teratai)
50 gram tepung gandum
50 gram tepung jagung
350 ml air
1 biji telur gred A, dipukul sedikit
Secubit garam

BAHAN-BAHAN INTI :-)
1 cawan parutan sengkuang
1 cawan parutan lobak merah
3/4 cawan isi udang, dicincang halus
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih, dicincang halus
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
Sos cili untuk dimakan bersama
Hirisan daun sup untuk hiasan
Bawang goreng untuk hiasan
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. UNTUK KULIT PIE TEE :- Satukan tepung beras, tepung jagung dan tepung gandum, gaul rata dan ayak. Masukkan secubit garam dan telur, kacau rata dan tuang air sedikit demi sedikit dan terus kacau hingga mendapat bancuhan yang sebati. Tapis dan ketepikan sebentar.
  2. Panaskan minyak untuk goreng terendam, kemudian celup acuan pie tee ke dalam minyak panas tadi, biar kurang lebih 30 saat. Angkat acuan tadi dan celop dalam bancuhan tepung, tapi jangan sampai atas, buat macam gambar di atas tu.
  3. Kemudian masukkan ke dalam minyak panas, dan biar hingga kulit pie tee mengeras. Benamkan acuan dalam minyak panas hingga sampai ke dasar kuali, tujuan untuk menjadikan bahagian bawah pie tee rata dan boleh berdiri tegah bila siap nanti.
  4. Tanggalkan kulit pie tee dari acuan, kalau susah, longgarkan dengan garfu atau lidi sate. Goreng hingga perang sedikit, angkat dan toskan atas kitchen paper towel. Buat kaedah sama untuk baki bancuhan tadi, hingga siap. Bila sejuk simpan dalam bekas kedap udara.
  5. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih dan bawang besar hingga harum, masukkan isi udang cincang tadi, kacau rata. Tambah sengkuang dan lobak merah. Kacau hingga rata. Tambah garam dan gula secukup rasa. Masak hingga layu dan sedikit kering. Angkat dan sejukkan.
  6. UNTUK PIE TEE :- Ambil satu mangkuk pie tee tadi, sudukan inti hingga penuh. Letak sedikit hirisan daun sup dan bawang goreng. Tuang sedikit sos cili dan sedia untuk dimakan. Hidangkan segera....

No comments:

Post a Comment