Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, January 8, 2013

Daging Masak Kicap Beraroma Ghee


Assalamualaikum...

Salam selasa untuk semua kawan2 dan pengunjung2 ZLC yang saya sayangi dan rindui...apa kabar semuanya semuga sentiasa berada dalam kesihatan yang baik dan di dalam rahmat serta hidayah Allah hendaknya.  Saya agak sibuk dengan kerja2 yang perlu di uruska di awal tahun makanya tak dapat bersiaran dan tidak mengupdate blog agak lama sampai bersawang2 dah blog nie so hari ini nak update satu entry masakan yang agak ringkas dan mudah disediakan.  Kiranya nie resepi tertunggak yang patutnya saya siarkan tahun lepas dalam bulan disember lalu tapi baru hari ini baru ada kesempatan untuk diupdate...maaf yer kawan2 ada 2..3 resepi yang dah ada dalam simpanan saya  In Shaa Allah akan saya kongsikan bersama nanti...

Ok kita terus tengok resipi masakan daging yang mudah di bawah ini yang sesuai juga untuk kanak2 sebab tak pedas dan aroma minyak sapinya sangat membangkit selera.:

Daging Masak Kicap Beraroma Ghee

Bahan-Bahan:

500 gram daging dipotong ikut suka kecil/sedang - bahagian bercampur urat  (direbus hingga lembut gunakan periuk tekanan)
4 biji kentang - dikupas dan di belah 4
1 batang karet - di potong 1 1/2 inci - belah 2 kalau besar
2 labu bawang besar - di blender halus
4 ulas bawang putih - di blender halus
1 1/2 inci halia - di blender halus
2 inci  kayu manis
5 biji bunga cengkih
1 biji bunga lawang
1 camca teh serbuk lada sulah (kalau nak pedas boleh gunakan serbuk lada hitam)
1/2 cawan - kicap lemak manis
air rebusan daging dalam5 cawan (guna air yang merebus daging)
2 sudu makan minyak sapi ghee QBB
2 biji tomato segar - dipotong baji
garam dan gula secukup rasa
(kalau suka boleh juga campurkan dengan 1/2 tin kacang peas dalam tin ke dalam lauk ini - saya tak letak tak ada stok)

Cara:

1. Masukkan daging yang telah direbus ke dalam periuk bersama bahan2 yang telah di blender halus bawang besar, bawang putih, halia, serbuk lada sulah dan rempah2 kayu manis, bunga cengkih dan bunga lawang bersama air rebusan daging tadi.
2. Bila dah mendidih masukkan pula karet serta kentang yang dibelah empat, masak sehingga kentang dan karet empuk, masukkan pula kicap dan sedikit gula serta garam secukup rasa.
3. Masak dengan api sederhana hingga lauk ini agak memekat dan mesra. Akhir sekali masukkan 2 sudu makan minyak sapi ghee QBB dan tomato yang dipotong baji. Kalau nak masukkan kacang peas dalam tin pun sedap juga. Hidangkan bersama nasi panas.. 



No comments:

Post a Comment