Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, January 19, 2013

Lempeng Kelapa cicah Sambal Tumis Bilis...


Assalamualaikum...

Salam Sabtu yang dingin kawan2 dan pengunjung ZLC yang di sayangi...sejukkkk cuaca hari ini sebab hujan dari waktu subuh lagi...kat tempat kawan2 macam  mana hujan x..bila cuaca macam nie rasa malas nak buat apa2 kan bersantai2 sambil menonton ajer yang seronok lebih2 lagi perut dah kenyang bab dah makan 2 keping lempeng kelapa gan sambal tumis bilis....muahahaha melampau la pulak saya kan..untuk yang sedang memasak hidangan tengah hari untuk anak2 n encik suami terchenta yang x bekerja hr nie selamat memasak yer...saya rilex dan bersantai jer hr nie sebabnya pagi2 lagi chef bedah..adik saya tu dah masak untuk lunch ada ikan caru goreng gan pencicah kicap, sambal goreng tempe gan kentang, sayur bening gan apa ntah lagi..wahhh syok tul..tunggu time makan ajer..hehehe.

Ok kita tinggalkan dulu kisah mood pemalas saya yang melampau di sebabkan cuaca sejuk n dingin nie..jom kita tengok resepi mudah untuk sarapan..tadi pg...sebenarnya banyak kali dah rasanya disiarkan resepi lempeng kalapa nie..tp siar la jugak..sebab ini yang ku makan dan ku suka...xkisahlah kan..


Lempeng Kelapa

Bahan-Bahan:

2 cawan kelapa parut putih (kalau dapat kelapa muda pun lagi sedap)
3 cawan tepung gandum
2 1/2 cawan air - bergantung kalau nak lempeng yang nipis boleh tambah sedikit lagi air dlm 1/2 cawan
sedikit garam
minyak untuk lenser pada non stick pan

Cara:

1.  Masukkan kelapa parut, tepung dan sedikit garam dalam mangkuk adunan, bancuhkan dengan air sedikit demi sedikit kacau supaya adunan lempeng bergaul rata dan tidak bergentel, terpulang pada selera masing2 kalau nak lempeng kelapa yang nipis boleh tambah air. tetapi selalu lempeng kelapa agak tebal dan tidak terlalu nipis macam lempeng biasa.
2. Lenserkan sedikit minyak pada non stick pan, masukkan anggaran 1 senduk adunan lempang dan ratakan guna belakang senduk. Masakkan lempeng dengan api yang sederhana di kedua2 belah. Angkat dan susun dalam pinggan. Buatlah sehingga habis adunan lempeng.    Hidangkan panas bersama sambal tumis kelapa atau kari atau apa2 lauk pencicah yang sesuai...sedapppp selamat melempeng..

Sambal Tumis Bilis

Bahan-bahannya:
1 mangkuk -(mangkuk tafufa) lada kering yang di rebus dan diblender halus
2 labu bawang besar - diblender halus
4 ulas bawang putih - diblender halus
2 inci belacan
segemgam ikan bilis belah - dicuci bersih rendam sebentar
2 labu bawang besar - di hiris kasar2
1 cawan air jus asam Jawa
3-4 sudu makan gula pasir (ikut suka klau nak manis tambah lagi gula)
1 sudu teh garam
sedikit minyak untuk menumis

Cara memasak:
1. Panaskan minyak didalam kuali, tumis bawang besar yang dimayang kasar hingga layu dan berbau harum
2. Masukkan bahan2 yang diblender halus, goreng dan balik2kan sehingga agak garing dan pecah minyak.
3. Masukkan pula gula, balikkan lagi, masukkan bilis yang telah ditoskan dan diikuti dengan jus asam jawa.
4. Masak sehingga sambal tumis benar masak dan naik minyak cantik warnanya. Tambahkan garam dan rasa kan kesesuaian masin, manis dan masam. Biarkan atas api yang kecil sambil dibalik-balikan jika masak sambal tumis dengan betul dan lama sedikit ia akan tahan lebih lama tapi perlu dihangat juga atau masukkan dalam peti sejuk jika ada lebihan sambal tumis untuk kegunaan masakan laen seperti mengoreng mee.
Hidangkan bersama lempeng kelapa tadi, sesuai juga untuk dimakan dengan nasi lemak atau nasi putih.



No comments:

Post a Comment