Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, July 19, 2013

Gulai Udang Dengan Belimbing...

Assalamualaikum..

Apakabar kawan2 dan pengunjung ZLC...agak lama saya x bersiaran di bulan puasa nie..agak sibuk sikit kalau waktu siang di pejabat memang x berkesempatan nak update blog...cuma kadang2 saya jeling2 jugak..ewahhh main jeling2 pulak di bulan puasa..hehehe ada2 aje saya nie.. Sebenarnya pada bulan puasa dan jika x puasa saya pun jarang2 masak..cuma kadang2 bergilir gan kakak saya milah dan chef in d house bedah.. selalu kalau saya yang masak lauknya simple ajer masak kuetiaw hailam untuk iftar puasa ke 3, puasa ke 4 saya masak sayur sup brokoli dengan bebola ikan, lawannya pun hanya telur dadar n ulam timun x silap saya..dan untuk puasa yang ke 5 ke 6 xsilapnya saya beli nasi ambang ajer..sebab kepanatan dan tak larat nak memasak so beli la 4 bungkus nasi ambang di bazar..hari2 seterusnya milah dan bedah yang memasak..saya berbuka di luar bersama kakak saya che ni yang datang dari segamat 2 hari berturut..pada puasa ke 7 kami ke gerai satay n yong tofu di Kg Melayu dan semalam puasa ke 8 kami berbuka di rumah along n kak zam di Tmn Perling..Wahhh citer pasal rutin iftar pulak saya nie...ok lah kita tinggalkan citer masak2 bulan puasa, hari ini saya nak kongsikan gan kawan2 semua resepi yang mudah yang saya masak untuk iftar hari ke 9 petang tadi..masa balik kerja kebetulan orang tak ada di rumah jadi saya teruslah keluarkan udang dan ayam dari freezer fikir punya fikir apa yang saya nak buat pemutusnya datang idea nak masak udang dengan belimbing buluh yang akak saya che ni bawak dari Bukit Kepong..simpan semula ayam di freezer. Ok panjang pulak citer saya kita teruslah tengok resepi mudah di bawah ini..makan dengan nasi panas lauk macam nie memang sedappp..

Gulai Udang dengan Belimbing

Bahan-Bahan:

500gm udang - di buang kepala tinggalkan janggutnya dan kulit
20 biji belimbing buluh di bersihkan hujung dan pangkalnya dan belah 2
2 batang cili merah hidup - diblender
10-12 batang cili padi - diblender
8 ulas bawang merah - diblender
1 inci kunyit hidup - diblender
1 batang serai dititik
2 cawan air
1 1/2 cawan santan pekat - saya guna santan sawit (ada dijual di mydin hypermarket)
sedikit garam

Cara:
1.  Masukkan bahan2 yang di blender ke dalam periuk bersama air dan serai yang dititik. Masak hingga mendidih, masukkan pula santan dan belimbing buluh dan udang.
2. Kacau selalu selalu supaya tak pecah santan, masukkan garam secukup rasa. Masak hingga udang masak dan kuah gulai masak elok, padamkan api, hidangkan bersama nasi panas.

*Nota:  tak perlu letak asam keping sebab belimbing dah masam, kalau nak lauk yang lebih pekat sila tambah santan pekat..saya memang tak masak guna banyak santan, so lauk ini jadi macam gulai masam2 lemak..sedap cubalah..
nie la santan sawit yg saya gunakan..

iftar orang bujang..alhamdulillah jd la..


No comments:

Post a Comment