Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, July 22, 2013

Rendang Campur Meletopsss...

Assalamualaikum...

Salam sejahtera salam Isnin 22 Julai..bersamaan 13 Ramadhan..cepat betul masa berlalu dah 13 hari kita berpuasa yer..apa kabar kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya hormati sekelian, semoga semuanya sentiasa sihat disamping menjalani tugas seharian..saya percaya pada bulan puasa nie ramai yang mengalami sakit tekak..perit ajerkan rasa tekak..mungkin sebab kita tak minum secukupnya air masak..dan bila berbuka tu air ais juga yang mengoda kalbukan..macam saya bila dah berbuka dengan air panas bila nampak anak2 buah minum ais memang x boleh tahan..betul2 godaankan...hehehe..

Ok lah kita tinggalkan citer minum ais masa berbuka, hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 semua resepi rendang campur yang saya masak untuk iftar semalam..mesti ada yang pelikkan kenapa ada meletopsss di belakang nama rendang saya tu kan..sebabnya selain rasanya yang enak...muahahaha puji sendiri lagi..rendang yang saya buat ini agak pedas sebab saya gunakan dua jenis cili padi kampung dan cili padi biasa..jadi memang terangkatlah rasanya.  Kalau saper2 yang tak berapa boleh makan pedas boleh kurang cili padinya atau gunakan lada blender pun ok...kita yang buat dia kannnn..

Bila dah masak rendangkan terasa macam nak beraya bagai..huuhu berangan jerlah yer..mula2 saya ingat nak rebus ketupat@nasi impit mini tapi oleh kerana dah kepenatan sebab paginya saya mengookies lagi so saya masak nasi putih ajer untuk lawan gan rendang tu..so ah-kak xbleh arr nak berangan2 macam makan hari raya.. Yang mengelatnya semalam dah masak2 tu saya tak berbuka di rumah tapi iftar di Restoran A&A Steamboat n Grill di Tmn Austin Perdana gan along saya n family jadi makan rendang nie masa bersahur tadi. Jom kita semak resepi di bawah..


Rendang Campur

Bahan-bahan:

600 gram daging lembu - direbus
600 gram paru-paru - direbus
600 gram hati lembu - direbus
4 labu bawang besar - di blender halus
5 ulas bawang putih - di blender halus
2 batang serai - di blender halus
1 inci kunyit hidup - di blender halus
1 1/2 inci halia - di blender halus
segemgam cili padi kampung + cili padi biasa (boleh kurangkan kalau x suka pedas)
3 helai daun limau purut
2 keping asam gelugor - direndam sebantar
2 keping gula nira@ gula keret yang kecil - (guna gula timbang dalam 4 sudu makan pun boleh)
tambahkan  gula pasir - jika perlu (ikut citarasa)
2 cawan santan pekat (saya guna santan kelapa sawit)
2 cawan air
1 peket @30gram rempah rendang adabi
3 sudu makan kerisik (saya guna yang siap dijual)
gram secukup rasa
sedikit minyak untuk menumis.

Cara

1. Tiga jenis daging, paru-paru dan hati yang direbus hingga empuk tadi di hiris kecil.  Saya x gunakan air rebusan sebab macam banyak sangat khasiatnya.
2. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali, tumiskan bahan2 yang telah di blender halus hingga naik minyak, masukkan sekali gula nira dan gula pasir.
3. Masukkan air dan santan diikuti dengan daging, paru-paru serta hati yang dihiris tadi. Masukkan juga daun limau purut balik2kan dengan api yang sederhana.  Sebelum rendang mengering boleh masukkan asam keping dan kerisik.
4. Masukkan pula garam dan masaklah sehingga rendang agak mengering.  Bagi yang suka rendang yang agak basah boleh lah biarkan rendang agak lembab berkuah.Hidangkan bersama ketupat atau nasi impit atau nasi putih panas...sedappp cubalah.

No comments:

Post a Comment