Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, July 20, 2013

Kuetiaw Goreng Basah...

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan yang ke 10 ke dh 11 ek buat semua kawan2 dan pengunjung yang saya sayangi..cepat betul masa berlalukan...dah 1/3 ramadhan kita lalui..bagi saper2 yang mengambil tempahan cookies raya mesti sedang sibuk menyiapkan order...saya pun baru mula buat walaupun x banyak mana tapi terasa juga letihnya..tapi oleh kerana suka n minat punya pasal saya buat jugalah tu pun amik oder dari cikgu2 di sekolah saya ajer...nasib baik satu jenis aje kalau banyak mau fengsan agaknya saya..muahahaha..

Hari ini dari pagi lagi saya dah kuar ke Majlis Bandaraya Johor Bahru..ada rezki kerja pilihanraya hari tu..alhamdulillah  saper nak bagikan kalau x bekerja..tapi beraturnya mak aiii sebatu panjangnya banyak sungguh petugas spr bagi 2 kawasan parlimen Pulai dan Pengkalan Rinting..nasib baik saya keluar agak awal jadinya Q xbrapa panjang lagi..lepas balik dari beratur tu saya gan SIL saya pi Mydin di Nusajaya..nampaknya tak bosan2 saya ke Mydin..ada ajer yang nak di beli..tapi sebenarnya barang2 dapur atau keperluan lainnya memang banyak di Mydin tu harganya pun berpatutan..wahhh dah promosi pasaraya Mydin saya nie..bila agaknya nak dapat royalty dari abg tokey Mydin...opsss terlebih sudahhhh nampaknya saya..nanti xpasal2 kena saman gan Puan Sri..seram saya..hehehe.

Ok lah dah penat gan celoteh saya kan kawan2 sebenarnya hari ini saya nak kongsikan resepi mudah yang saya masak untuk Iftar tadi...tu pun saya masak agak lambat sebabnya dah balik dari urusan2 seripadukabaginda tu saya sempat pulak mengookies..jom la kita tengok resepi kewtiaw goreng versi saya nie..pada tekak saya ok lah sedap..sendiri masak sendiri puji...biasalah tu kannnn..ada akak kesah..hehehe

Kuetiaw Goreng Basah

Bahan-Bahan

500 gram kuetiaw - dibilas dan toskan
15 ekor udang sederhana
1 batang karet - dihiris serong
1 mangkuk kobis manis beijing - dihiris (gantikan taugey sebab x ada)
5 sudu makan sambal tumis - kalau nak pedas lagi tambah (boleh juga guna cili kisar)
1 labu bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih - dicincang
4 sudu makan sos tiram
6 sudu makan kicap lemak manis
1 cawan air
2 biji tomato segar - dipotong baji
sedikit garam (jika perlu)
sedikit minyak masak untuk menumis

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak masak dalam kuali, tumiskan bawang besar hiris dan bawang putih cincang hingga layu dan berbau harum, masukkan sambal tumis, masukkan sos tiram dan kicap diikuti air, bila dah agak mendidih masukkan udang dan karet, balik2kan.
2. Masukkan pula kuetiau dan sayur kobis..balik2kan kalau perlu letak sedikit garam, tapi saya tak letak sebab dah ada perisa kat sos tiram, kicap dan sambal tumis tu kan..takut termasin pulak nanti.
3. Akhir sekali masukkan tomato balik sebentar, dan boleh lah padamkan api.  Hidangkan..

No comments:

Post a Comment