Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, September 11, 2013

Jemput2 Tahu Lembut berBawang Goreng..

Assalamualaikum...salam pagi rabu untuk semua, oiittt dah nk tengah hari rupanyer ingat masih pagi lagi hehehe...hari nie saya nak berkongsi dengan kawan2 semua sarapan ringkas dan terasa sedap  kat tekak saya nie..jemput2 atau cekodok memang merupakan makanan orang2 Melayu untuk bersarapan semenjak dari dulu lagi...senang nak buat bancuh tepung bersama bahan2 perencah, air pastu perisakan dan goreng dah jadi sarapan...sebab dah lama x makan jemput..semenjak musim orang beraya asik makan makanan raya jerkan bila jumpa jemput2 yang lembut di dalam garing diluar  macam nie aroma bawang dia pun harum ajer.. memang rasa tak cukup 4-5 ketul la orang kata..boleh habis sepiring makan pulak panas2 cicah gan sos lada hitam ke sos cili ke...memang terbaikkklah...ok x mo bercerita panjang2 terus sajer kita ke resepi mudah di bawah..

Jemput2 Tahu Lembut BerBawang Goreng

Bahan-Bahan:

2 cawan tepung gandum
1/2 peket tahu lembut (tahu lembut dalam pek yang buat sup tu kalau guna tahu biasa boleh guna 2 keping) - tahu di potong dadu (tak perlu lenyek)
3/4 cawan bawang goreng
1 biji cili merah dicincang
2 sudu makan penuh udang kering - direndam sebentar dan tumbuk halus
2 cawan air
sedikit garam
Minyak masak untuk mengoreng
Sos Pencicah - Pilihan Anda

Cara:

1. Masukkan tepung ke dalam mangkuk, bersama sedikit garam, gaulkan bersama air hingga rata, masukkan pula tahu lembut yang didadu, lada merah yang dicincang dan bawang goreng. Gaulkan kesemua bahan hingga rata.
2. Panaskan minyak masak dalam kuali, masukkan adunan jemput2 menggunakan sudu, gorengkan jemput2 sehingga kuning keemasan dan angkat serta toskan minyaknya,
3. Hidangkan panas bersama sos kegemaran anda saya makan dengan sos lada hitam jenama Bumi Hijau...sedappp.. cubalah..


No comments:

Post a Comment