Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, September 7, 2013

Ikan Salmon 'n' Sayuran Goreng..

Salam malam minggu untuk semua...hujung2 minggu nie tentu ramai yang bersantai2 di rumah atau ada juga yang berjalan2 coti2...saya tak kemana2 duk umah jer..gan dak Ikin nie yang nak amik exam UPSR hari selasa depan...so duduk jer kat rumah sambil mengulangkaji yer Ikin jangan nak kemana2 angsana ke angsinun ke kalau dah abis exam nanti bleh la kita berjalan2 yer...apa lak saya bercerita pasal ikin ekk sebenarnya nak ceritakan pasal masakan atau makanan yang digemari oleh kami berdua..iaitu Ikan Salmon..rasanya mingu lepas baru saya masuk entry ikan salmon disini..apa boleh buat memang tu ler yang senang nak masak n sedappp..muahahahaha suka hati saya jer ekk.

Ok lah macam tak ada apa yang nak dicelotehkan hari ini terus ajer lah kita ke resepi sempoi nie mula2 nak bagi nama omputih...Pan Fry Salmon With Stir Fry Vegie n Mushroom..macam panjang sangatkan so amik yang ringkas jerlah sebab yg nak makannya orang melayu..nama melayu jer lebih sesuaiiiikan..buat terbelit lidah jer nak menyebut nama omputih...

Ikan Salmon dan Sayuran Goreng..

Bahan-Bahan:

2 keping ikan salmon - diperap dengan sedikit garam dan lada hitam tumbuk kasar
lebih kurang 1/2 jam...perap lama sikit pun tak apa
1 batang karet - dihiris serong
1/2 biji capsicum kuning - di dadu
3 biji cendawan shitake kering - direndam hingga lembut perahkan airnya dan hiris
2 biji bawang putih cincang
1 camca teh serbuk perasa maggie cukup rasa
sedikit minyak zaitun untuk goreng ikan salmon dan sayuran.
Sedikit daun salad dan sebiji tomato untuk hiasan..

Cara:

1.  Panaskan sedikit minyak zaiton dalam non stick pan gorengkan ikan salmon secara pan fry di kedua2 belah sehingga ikan masak dan agak kekuningan. Angkat dan ketepikan.
2. Untuk gorengkan sayuran masukkan sedikit minyak masak ke dalam pan tadi, tumiskan bawang putih hingga berbau harum dan kekuningan. Masukkan ketiga2 sayuran, karet, capsicum dan shitake mushroom, balik2kan sebentar taburkan pula dengan 1 camca teh serbuk maggie cukup rasa dan balik2kan sayur sekejap sahaja tak perlu sampai lecur.
3. Hidangkan dengan susunkan salad bersama tomato yang dihiris dalam pinggan letakkan ikan salmon yang digoreng tadi dan letakkan pula sayuran goreng di sebelahnya. Boleh dimakan dengan perahkan lemon di atas ikan serta bersama sos kegemaran anda.

No comments:

Post a Comment