Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, September 11, 2013

Paru Bersambal dan Berempah...

Salam...bersiaran sekali lagi saya pada hari rabu nie...kalau tadi pagi ada resepi sarapan iaitu jemput2 tahu lembut berbawang goreng...petang2 nie pulak saya nak berkongsi resepi lauk atau kalau nak ratah gitu ajer pun sedap jugak bagi sesiapa yang minat gan paru-paru...ada orang tak berapa pandai atau x gemar gan organ dalaman cik lembu nie tapi saya x kisah makan ajer..kalau goreng berempah pun saya suka, masak rendang pun suka...goreng bersambal macam nie pun suka...apa yang saya x suka ekkk..muahahaha ada2 ajer lah saya nie..ok lah jom la kita terus ke resepi Paru Bersambal dan Berempah nie..

Paru-Paru Bersambal dan Berempah

Bahan-Bahan:

1/2 kg paru-paru - rebus dahulu dan hiris tipis kecil (size makan)
untuk rempah yang disangai dan blender halus:
4 sudu ketumbar biji
1 sudu makan jintan putih
1 sudu makan jintan manis
(tiga2 jenis rempah di atas sangai kering dalam kuali - boleh buat dalam kuantiti yang banyak dan simpan kering untuk guna kemudian)
1 camca teh serbuk kunyit
sedikit garam.

Bahan sambal:
2-3 sudu makan cili blender
4 biji lada hidup - di blender halus
1 labu bawang besar - diblender halus
>< 3-4 sudu makan gula pasir
sekeping asam gelugor - direndam
1/2 cawan air
sedikit garam
sedikit minyak untuk menumis dan minyak untuk mengoreng paru2

Cara:
1. Paru-paru yang telah dihiris nipis dimasukkan dalam mangkuk gaulkan dengan 3 sudu makan rempah kering yang disangai dan diblender bersama 1 camca teh serbuk kunyit dan garam gaul rata.
2. Panaskan minyak dalam kuali, gorengkan paru-paru bila dah agak garing angkat dan toskan. Rempah2 yang tertinggal dalam minyak masa goreng paru-paru juga di angkat bersama. untuk masukkan dalam sambal nanti.
3. Untuk menumis sambal, panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumiskan cili blender, cili hidup blender, bawang besar blender, tumiskan sehingga pecah minyak dan agak garing. Masukkan gula balik2kan. bila sambal dah bertukar warna agak gelap masukkan sekeping asam gelugor yang direndam, masukkan sedikit sahaja air dalam 1/2 cawan,
4. Bila sambal dah memekat masukkan pula paru-paru yang digoreng tadi bersama serdak rempahnya. Balik2kan dan rasakan kesesuaian rasa jika perlu di tambah sedikit garam. Padamkan api, hidangkan bersama nasi putih atau sedap juga dimakan bersama nasi impit...selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment