Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, September 29, 2014

Pisang Goreng Cheese... I Like???

Assalamualaikum...

Salam pagi isnin buat semua kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi..buat apa tu...tengah sibuk dengan tugasan atau ada yang mood monday blues hari ini... keje tetap kena kejekan x boleh lah nak monday blues sangat ek... hari ni saya nak kongsikan dengan anda semua resepi mudah yang saya mengidam oppss bila masa ek tak mengandung pun bleh ngidam xpatut2 ek..hihihi ada ahkak kisah.   sebenarnya kan dari minggu lepas dah teringat-ingat pisang goreng cheese nie..puas lah saya google nak cari lokasi yang ada jual PGC..pehhh bershortform ler pulak kita ek.. So masa last saturday dah dapat lokasinya yang dibagitau oleh encik google saya gan along n SIL pun pi la ke Larkin Dato Onn, Jalan Merbah tapi malangnya xder pun orang jual PGC kat area situ.. Bila yang dihajati x dapat mula la tukar distinasi dan ke Galleria Kota Raya ke Secret Recipe untuk minum petang akibat frust menonggeng x dapat PGC..muahahaha xder ler sampai gitu  mengada2 jer saya kan.. Pastu banyak pula yang suggestkan di tempat2 lain tapi x lah kami pi..jadinya hari ini saya buatlah PGC versi saya walaupun ketiadan Grated Parmesan Cheese jadi jugak uolls saya gunakan Cheddar Slice Cheese..rasanya ohsemmm wallahhhh memang sedap n kebabommm.  Sape2 nak ikut yang macam saya buat nie sila lah..tekak kita yang nak makan kan..jom kita tengok resepi di bawah..hilang dah kempunan@ngidam ahkak hari ni...

Pisang Goreng Cheese

Bahan-Bahan:

Pisang tanduk 2 batang sedang (saya guna size kecil 4 batang) dipotong serong(ikut suka)
boleh juga guna pisang jenis lain.
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
1 sudu makan butter
garam secukupnya
+- 1 1/4 cawan air
dan minyak masak untuk goreng terendam

Bahan dressing:
Secukupnya susu pekat manis untuk drizzle di atas pisang goreng
beberapa keping cheddar slice cheese

Cara:
1. Mula-mula buat bancuhan adunan goreng pisang, masukkan kedua-dua jenis tepung, garam dan butter dalam mangkuk, gaul rata supaya butter sebati dengan tepung dan masukkan air sedikit demi sedikit, Adunan batter haruslah tidak terlalu cair atau pekat.  Gaul hingga tidak bergentel.
2. Panaskan minyak dalam kuali, bila minyak dah panas masukkan pisang yang telah digaul dalam adunan batter dan gorenglah hingga masak dan keperangan. Angkat dan toskan.
3. Untuk menghidang letakkan goreng pisang ke dalam pinggan drizzle kan dengan sedikit susu pekat manis n letakkan slice cheese yang di potong2 sedikit.  Siap untuk dimakan..

* Untuk versi makan di pejabat saya masukkan pisang goreng dalam tupperware sampai opis baru saya drizzle dengan susu pekat n letak cheese. Panaskan dalam Microwave 1 minit so cheese tu akan melt n makan panas2..sedap tau uolls..xcaya cer la buat..

nie yg versi melt kan cheese dlm microwave
yg ni xde kena mengena gan PGC - yg dimkn di SR hr tu lain kali leh wat resepi cengini lak
pisang oh pisang..

No comments:

Post a Comment