Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, July 13, 2015

Biskut Arab @ Rainbow Ball..apa2 ajer lah..

Assalamualaikum salam Isnin buat semua dah tinggal 3 hari ajer lagi kita nak berayakan..cepatnya kan..kalau anak2 memang tak sabar nak beraya tapi bagi orang dewasa atau orang tua macam kita berat hati nak meninggalkan bulan ramadhan.. oklah hari ini saya x ada idea nak bercerita macam buntu pulak tak tahu nak fikir apa.. so saya terus kongsikan resepi Biskut Arab @ Rainbow Ball ke Kristal Ball atau nama asalnya Biskut Suji yang menggunakan minyak sapi ini yang saya buat hari Jumaat lepas mengunakan sukatan cawan.  Setelah saya meninjau beberapa resepi saya rasa ada yang tak kena aje sebab kebanyakan resepi yang diberi di internet dengan sukatan yang tak tepat bayangkan 1 cawan minyak sapi dengan hanya 2 cawan tepung gandum..mau jadi lembik dan berminyaklah biskut kita nanti so..saya olahkan semula resepinya supaya ianya menjadi biskut yang sedap bila masuk ke mulut melt atau cair di mulut biskut ini sebab rapuh..ok jom tengok resepi yang menggunakan sukatan cawan aje ni..

Biskut Arab
Bahan-Bahan:

1  1/2 cawan minyak sapi
3/4 cawan gula halus
4 1/2 cawan tepung gandum - ayak dan sangai (goreng dalam kuali hingga ringan tak perlu sampai kuning ek) tepung di goreng dahulu supaya dapat tekturs biskut yang lembut dan rapuh
secukupnya gula castor halus untuk salut kuih ini
beberapa titis pewarna  makanan yang digemari (saya guna merah, biru dan satu lagi dibiarkan tanpa pewarna)

Cara:

1. Campurkan gula halus ke dalam tepung dan gaul rata. Masukkan minyak sapi sedikit demi sedikit dan di uli menjadi sebuku doh yang lembut.
2. Bahagikan adunan doh kepada 3 bahagian. Warnakan dengan pewarna makanan yang di gemari gaul sehingga warna sekata. Boleh juga di biarkan putih sahaja biskut ini.
3. Bila dah siap di warnakan ambil secubit setiap warna dan bentuk menjadi bebola guli yang kecil. Susunkan ke dalam dulang pembakar. buat sehingga adunan habis.
4. Panaskan ketuhar terlebih dahulu gunaan suhu 180 darjah. Bakarkan kuih ini selama 20 - 25 minit mengikut kepada kepanasan ketuhar masing-masing. Bila dah masak..keluarkan biskut dari ketuhar sejukkan terlebih dahulu kena hati untuk angkat biskut tolakkan sedikit bawah biskut perlahan2 sebab kuih ini agak fragile dan sensitif sikit. Golekkan ke dalam gula kastor dan masukkan dalam mangkuk kertas kecil. Simpan dalam bekas yang kedap udara.  Selamat mencuba ya..sangat lembut bila di makan.

ni adunan yang di bahagi tiga dan saya warnakan dua bahagian

gentel2kan masuk dalam tray.
ni yang siap di bakar



No comments:

Post a Comment