Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, July 16, 2015

Biskut Dahlia..esok nak raya..


Assalamualaikum..esok nak raya tp sya masih lagi di pejabat jadinya smua yang dibuat bagai x kena..maklumlah semua org sedang bertungkus lumus membuat persiapan terakhir untuk menyambut hari raya..xmengapalah saya bagi peluang untuk yang naj beraya di kampung halaman masing-masing.  oklah saya tak nak bersedih di hari ini so saya buat la aktiviti pra raya yang boleh di opis seperti memakai inai untuk raya sambil mendengar lagu2 raya..dan sebelum bercuti agak panjang ni saya nak sharekan resepi biskut yang saya buat untuk raya la kononnya..tapi dah nak habispun..muahahaha takperlah makan lah wahai anak2 buahku..sebab sedapkan biskut yang mak jay buat nie..walaupun rupanya tak berapa nak cantik..nanti saya belajar lagi untuk dapatkan bentuk dahlia yang cantik ok..jom la tengok resepi yang saya google alhamdulillah rasanya sedap dan tidak mengecewakan..saya buat 2   jenis bunga  satu saya biarkan warna asal sahaja dan sebahagian lagi saya buat bunga 2 tone ada warna pink di atasnya..caranya cuma letakan sedikit esen pewarna merah pada sebahagian doh dan pacitkan adunan pink di atas sedikit sahaja..


Biskut Dahlia
  
Bahan :
300 g mentega (saya guna buttercup aje)
150 castor sugar
2 kuning telur
 4 sudu makan susu pekat manis 
1 camca teh esen vanilla
250 g tepung gandum *
100 g tepung jagung *
200 g tepung kastard  * (bahan bertanda *  diayak)
Chocolate  chip atau ceri merah - dipotong kecil untuk hiasan

 Cara :

1.    Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla  dan putar hingga kembang. 
2.    Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan. 
3.    Masukkan doh ke dalam acuan biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan chocolate chip. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit. 

4.    Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.










No comments:

Post a Comment