Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, July 3, 2014

Ayam Kicap Madu...

Assalamualaikum, salam Ramadhan hari ke 5 buat semua..apa khabar kawan2 dan pengunjung ZLC di bulan puasa nie, harap2 semuanya berada di dalam kesihatan yang baik dalam menjalani ibadah puasa.  Bagi yang kurang sihat tu jaga kesihatan, makan ubat, jika tidak memudaratkan dan boleh berpuasa alhamdulillah dan jika sebaliknya bersabarlah dengan ujian yang sedang dihadapi ini...mudah2an semuanya akan kembali seperti sediakala hendaknya..

Oklah x boleh nak berbual panjang di bulan puasa nie..kita teruslah ke resepi mudah yang ingin saya kongsikan disini iaitu Ayam Kicap madu yang sangat digemari oleh anak2 buah saya di rumah..dan yang lain-lain pun suka juga sebab rasanya yang sedap dan tak muak dimakan..sama ada makan dengan nasi putih, nasi ayam atau enak untuk diratah begitu sahaja dan yang paling penting mudah nak membuat nyer..jom kita semak resepi dibawah..

Ayam Kicap Madu..

Bahan-Bahan

1/2 ekor yang sederhana besar - di potong sedang atau kecil (ikut suka) di cuci bersih dan toskan
8 ulas bawang putih - dicincang halus
2 inci halia - diracik halus atau cincang
4 sudu makan sos tiram
4 sudu makan sos cili
5 sudu makan kicap
2 sudu makan madu
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali untuk menumis, bila minyak dah panas masukkan bawang putih cincang, dan halia tumis sehingga bawang agak layu dan keperangan dan berbau harum.
2. Masukkan ayam, balik2kan tak perlu masuk air sebab air ayam akan terhasil sendiri terus masukkan sos tiram, sos cili dan kicap. Bila dah dimasukkan sos2 tadi balik2kan sebentar dan kecilkan api serta tutupkan permukaan kuali dengan penutup kuali atau gunakan penutup kukus. Biarkan sebentar dalam 10 minit, ayam akan menjadi empuk.
3. Buka penutup kuali dan balik2kan ayam, masukkan pula madu, jika nak letak garam letak sedikit sahaja sebab semua sos dan kicap dah berperisa. Bila dah masak ayam akan kelihatan berpalut dan likat kehitam kicap..lauk ini memang tak ada kuah sebab kering dan tidak gunakan air.
4. Angkat dan hidangkan ayam kicap madu ini sesuai dimakan dengan nasi putih, nasi ayam atau diratah begitu sahaja.  Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment