Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Thursday, July 3, 2014

Umbut Kelapa Masak Lemak Putih...

Salam semua...sekali lagi saya bersiaran hari ini sementara ada kelapangan dan line pun nampak macam ok jer..so kita menulis satu lagi resepi mudah yang merupakan hidangan lauk kampung yang sangat sedap dimakan bersama nasi panas, sambal belacan dan ikan masin memang terangkat org kata tak nampak kalau mak mertua lalu di belakang  hehehe... Mungkin dikalangan kawan2 ada yang tak pernah makan umbut kelapa kan, untuk sesiapa yang tak pernah jumpa lauk2 kampung seperti ini mungkin agak janggal dan pelik kerana untuk mendapatkan bahan untuk memasak umbut nie prosesnya amat rumit tau kawan2 sebab terpaksa menumbangkan pohon kelapa dan di ambil bahagian atas dari bahagian pokok yang dibuang daun2 kelapa itu dan bahagian tengah dari atas pokok itu lah dapat umbutnya, di bersihkan dan ditebak untuk dapatkan umbut lembutnya. xsangkakan pohon kelapa yang keras tapi umbutnya sangat lembut dan sedap.  Saya pun berpeluang untuk masak umbut kelapa ini sebab akak cc ofis saya bawakan untuk saya sedikit umbat yang dibawa balik dari kg kak Ros di Peserai Batu Pahat..terima kasih akak cyg...semalam dah dapat masak lauk kampung yang sedap tu pada tekak saya untuk berbuka..hehehe..jom kita tengok bahan-bahannya.

Umbut Kelapa Masak Lemak Putih..

Bahan-Bahan:

Umbut kelapa lebih kurang 2 buku kecil - dihiris
8 ulas bawang merah - ditumbuk halus / kisar*
3 ulas bawang putih - ditumbuk halus / kisar*
1/2 camca teh lada hitam tumbuk halus / kisar*
2 sudu besar ikan bilis - direndam sebentar -ditumbuk halus /kisar*
2 batang cili merah dipotong serong
sehelai daun kunyit disiat sedikit dan di simpulkan
2 cawan santan cair / air
3 cawan santan pekat
sedikit garam, kalau suka letak serbuk perasa boleh letak saya tak guna pun.

Cara:

1. Umbut kelapa yang telah di hiris tadi di rebus/celur sebentar dalam air panas mendidih
untuk lembut kan sedikit tak perlu lama dalam 5 minit - toskan.
2. Masukkan bahan2 yang ditumbuk halus atas di kisar * tadi dalam periuk bersama 2 cawan santan cair
Bila dah agak mendidih bahan rencah masukkan pula umbut yang telah dicelur dan ditoskan.  serta boleh masukkan santan pekat berserta cili hiris dan daun kunyit.
3.  Setelah memasukkan santan pekat lauk ini hendaklah sentiasa di kacau supaya tidak pecah minyak atau curdle gunakan api sederhana sahaja, masukkan juga garam. masak sehingga mendidih dan bolehlah di padamkan api bila dah masak.
4. Hidangkan bersama nasi panas, lauk lemak macam nie sedap dimakan bersama samba belacan dan ikan kering masin atau ikan goreng...selamat mencuba..
inilah rupa umbut kelapa..gambar ehsan en. google..


No comments:

Post a Comment