Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, July 6, 2014

Pau Inti Kentang Ayam..

Salam...bersiaran sekali lagi, nak tulis resepi pau yang saya buat sebelum seminggu puasa rasanya..selalunya saya buat pau tak berapa nak menjadi tapi kali ini saya belajar dari seorang Chef di FB yang terkenal iaitu Mamak Haji..sebenarnya MH ni banyak memberi tunjuk ajar ilmu2 bukan sahaja resepi2 mamak yang berasal dari Pulau Mutiara yang terkenal dengan masakan Nasi Kandar tapi juga  pelbagai resepi dari semua bangsa..dengan pengalaman beliau yang luas dalam bidang katering, tokey restoran dan perniagaan berasaskan pembekalan bahan2 makanan dan masakan saya telah sedikit sebanyak menimba ilmu dari MH yang tak pernah lokek dengan coretan ilmunya..hanya Allah sahaja yang akan membalas segala ilmu yang diberikan, dan saya juga ada mengambil resepi2 yang akan saya cuba..tapi x tau bila ekk..InShaAllah bila ada kelapangan saya akan mencubanya ek..dan hari ni saya nak kongsi resepi Pau yang saya buat gunakan resepi MH tqvm...inti nyer saya buat sendiri sebab saya suka yang pedas kalau sesiapa suka yang manis boleh guna inti kelapa atau kacang merah juga kaya..Jom kita semak resepi di bawah..

Pau Kentang Ayam 

Bahan-Bahan:

Bahan Inti:
1 cawan ayam kisar
4 biji kentang - di potong dadu kecil
2 labu bawang besar (sedang) - di dadu halus
5 ulas bawang putih - di cincang
1 inci halia - dicincang
3 sudu makan serbuk kari daging - bancuhkan dengan sedikit air jadikan pes
1/2 cawan air
sedikit garam dan gula sebagai perisa
sedikit minyak untuk menumis

Bahan untuk Pau:
6 cawan tepung gandum
1 peket yis kering mauripan
1/4 cawan gula - di larut dengan 1/4 cawan air suam
1 1/2 cawan air suam
1 sudu makan baking powder
2 sudu makan butter / shortening (lemak sayuran) - (saya guna butter - shortening x ada)
sedikit garam

Cara:

1. Mula-mula sediakan inti pau, panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bawang besar dadu, bawang putih cincang dan halia cincang sehingga layu dan berbau harum.  Masukkan Rempah kari yang dijadikan pes tadi, masukkan pula ayam kisar dan diikuti air.
2. Masukkan kentang dan balik2an, masukkan garam dan gula sebagai perisa, kalau nak masukkan serbuk perasa pun boleh tapi saya tak guna. Masakkan sehingga kentang empuk, tambahkan sedikit air jika kentang agak lambat lembut. Bila inti dah masak sejukkan dahulu sebelum digunakan.
3. Sediakan pula adunan pau.  Mula-mula masukkan 1 peket yis kering mauripan kedalam mangkuk bersama 1/4 cawan air gula yang di larutkan tadi, biarkan yis hidup/membiak dalam 10 - 15 minit
4. Dalam mangkuk adunan masukkan tepung gandum yang diayak bersama 1 sudu makan baking powder,
masukkan juga butter, dan sedikit garam gaulkan dengan hujung jari menjadi seperti bread crumb, masukkan pula bancuhan yis dan mula menguli dengan memasukkan air suam sedikit demi sedikit,
5. Uli sehingga adunan pau menjadi licin dan tidak melekit di mangkuk adunan dan seperti kita menguli roti canai. Biarkan adunan lebih kurang 1/2 jam atau naik sekali ganda. Bila adunan pau dah naik tumbuk2kan sedikit untuk keluarkan udara.
6. Bentukkan adunan pau ambil anggaran sebesar bola ping pong, leperkan sedikit di tapak tangan dan masukkan inti secukupnya lebih kurang 2 sudu makan. Tutup adunan dan jadikan bentuk bulat dengan bahagian yang dicantum di sebelah bawah. Letakkan pau yang telah di bentuk tadi di atas kepingan kertas 1.5 x 1.5 inci letak di atas dulang dengan menjarakkan sedikit dan biarkan adunan pau naik sekali ganda.
7. Panaskan kukusan dan masukkan pau untuk dikukus selama 20 minit.  Pau panas dan lembut siap untuk dihidang...selamat mencuba..



ini pau untuk anak2 inti coklat blueberry..


No comments:

Post a Comment