Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, July 1, 2014

Bebola Ayam Masam Manis..

Salam...hanya nak berkongsi resepi ringkas hari ini..boleh dibuat untuk juadah berbuka bagi yang sukakan masakan yang ringkas dan mudah..cuma saya gunakan bebola ayam yang dibuat sendiri..kawan2 boleh gunakan yang ready made juga.. semenjak banyak produk yang menjadi keraguan untuk dimakan jadi saya merajinkan diri untuk membuat bebola ayam sendiri..k teruslah kita tengok resepi mudah ini..mesti anak2 suka..

Bebola Ayam Masam Manis

Bahan-Bahan :

Untuk Bebola Ayam Home Made:
2 cawan ayam kisar
2 sudu makan penuh tepung jagung
1/2 camca teh serbuk lada sulah
1/2 camca teh garam.
2 camca teh minyak jagung/minyak masak - untuk mudah mengentel bebola ayam
(Kalau tak nak buat bebola ayam sendiri boleh beli yang ada dipasaran)

Bahan Kuah:
2 senduk cili kisar - guna senduk nasi
3 sudu makan cili sos
3 sudu makan sos tomato
3 sudu makan sos tiram
1 labu bawang besar - didadu halus
3 ulas bawang putih - dicincang
1 inci halia - dihiris halus/cincang.
2 sudu makan gula pasir
garam secukup rasa
1 cawan air
sedikit minyak untuk menumis.

Cara:

1.  Mula-mula sediakan bebola ayam, gaulkan ayam kisar bersama tepung jagung, lada sulah dan garam, gaul rata dan masukkan 2 sudu makan minyak jagung, kepalkan ayam yang sudah digaul anggaran sebesar guli yang sedang. bulat-bulatkan dan gorengkan sehingga masak. (Bebola ayam ini juga boleh disimpan dan dibuat sup jika berlebihan)
2. Untuk sambal masam manis, panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bawang besar yang didadu, bawang putih cincang dan halia cincang. tumiskan hingga agak layu dan berbau harum.
3. Masukkan cili kisar 2 senduk dan tumiskan sehingga pecah minyak dan agak garing dan masukkan gula, masukkan pula air dan diikuti dengan sos cili, sos tomato dan sos tiram.
4. Bila sambal masam manis agak memekat masukkan bebola ayam balik2kan dan perasakan dengan sedikit garam, jangan letak banyak sebab sos semua dah berperisa dan bebola ayam pun dah berperisa. Siap untuk dihidangkan bersama nasi panas atau boleh juga dimakan dengan roti.  Selamat mencuba..

No comments:

Post a Comment