Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, July 8, 2014

Vadey...

Entry ringkas untuk sapa2 yang nak cuba nak buat vadey sendiri memang sesuai tak perlu lagi di beli..untuk mereka2 yang suka makan vadey macam saya ni..sebenarnya saya buat vadey ni dah lama ntah bulan berapa..baru ler nak di masukkan ke blog untuk rujukan saya juga dikemudian hari.  memang sedap dan lembut di dalam tetapi crispy di luar..terbaiklah orang kata macam boleh beat la gan rasa vadey yang mamak jual tu..resepi vadey ni saya cuba resepi kak jee dari Dapur Kak Jee tu..tqvm kak jee saya share pula disini yer..sedap rasa vadey yang nie..nanti kalau rajin saya nak berbuat untuk berbuka..tapi tak tahu bila ek nak buat lagi..hihihi..

Vadey

Bahan-Bahan:

1 peket kacang dhal (300gms)
2 biji cili hijau atau cili api ikut suka- dihiris halus/cincang (saya guna cili merah dan hijau)
1 labu bawang besar - di dadu/racik halus
1 sudu kecik jintan manis biji
garam
sedikit gula (saya tambah)
3-4 tangkai daun kari


Cara:

1. Kacang dhal direndam lebih kurang 4 jam dan toskan airnya. 
2. 3/4  daripada kacang dhal itu dimasukkan ke dalam blender kering dan kisar sampai halus. pastu keluarkan dalam bekas dan campurkan ¼ baki kacang dhal tadi. 
3. Bubuhlah garam dan aji kalau suka (saya masukkan 1 sudu gula - x guna aji)  serta bawang besar yang telah dicincang. jangan lupa masukkan juga 1 sudu kecik jintan manis dan daun kari yang telah diracik, kalau ada. gaul rata. pastu masukkan cili. cili hijau atau cili api  diricik. rasa garam. 
4. Panaskan minyak dalam kuali. basahkan jari jemari dan bentuk2 bulat dan leperkan dan masukkan ke dalam minyak panas. api biar sederhana untuk dapat hasil gorengan yang ranggup. selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment