Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, October 7, 2014

Udang dan Sayuran "Pan Grill" & Salad Kentang...



Salam Selasa dan salam ceria buat anda semua...hari ini nak masukkan entry ringkas masakan ala2 omputih ler konon2nya..apa kata orang membirukan mata hitamku...sebenor2nya semalam pagi saya buatlah potato salad ada request dari sahabat selepas hari raya korban..ingatkan nak padankan salad kentang ala2 omputih  tu dengan kambing bakar yang sahabat saya nak bawak tapi ternyata tipah tertipu u..hu alohhh hihihi tapi tak menjadi hal sebab saya pun bukannya boleh makan daging kambing sangat cuma kalau dah jumpa tidak menolak..huhuhu ayat versi lidah org x sedor diri..   muahahaha... jadinya kemenjadiannya semalam saya buatlah udang yang dimasak @balik2kan dalam non stick pan berserta sayur-sayuran segar juga di pan grill kan gaya ala2 polos dengan minyak zaitun..so agak sihat jugaklah walaupun ternampak minyak2 tapi tak menyeramkan sebab minyak zaitun @ olive oil tu memang bagus kalau di makan atau dimasukkan dalam masakan.. agak panjang jugak ekk saya merapu hari ini...harap maafkan yer kawan2...jom kita lihat resepi mudah di bawah..


Udang & Sayuran Pan Grill

Bahan-Bahan

8 ekor udang - sederhana dibersihkan potongkan sedikit hujungnya dan ekor yang tajam
perap sebentar bersama secubit garam dan sedikit lada sulah
1 labu bawang besar - dihiris kasar
1/2 batang timun jepun - dipotong kasar 4 cm
1/2 batang karet - dipotong kasar 4 cm
1/2 lada capsicum kuning dan hijau - di dadu kasar
1 biji tomato segar di potong baji @wadges
1 sudu makan sos tiram
sedikit garam
sedikit serbuk lada hitam (kisar kasar)
sedikit serbuk pati ayam
minyak zaitun secukupnya

Cara:

1. Panaskan sedikit minyak zaitun dalam non stick pan, bila minyak zaitun dah panas masukkan bawang besar yang di hiris kasar balik2kan sehingga layu (caramelize ) kalau tak suka bawang xpayah letak.. ketepikan masukkan pula udang yang telah diperap sebentar bersama sedikit garam dan lada sulah tadi, balikkan dan masakkan sehingga udang bertukar warna masukkan pula sesudu makan sos tiram, Alihkan ke dalam pinggan udang dan bawang besar.
2. Dalam kuali yang sama masukkan kesemua sayur2an. balik2 kan x perlu sampai sayuran layu, taburkan dengan sedikit serbuk pati ayam dan lada hitam yang dikisar kasar berserta sedikit sahaja garam. tomato di masuk akhir sekali, balik2kan sebentar dan padam api.
3. Untuk menghidang letakkan bawang sebelah sudut pinggan diatasnya diaturkan dengan udang 4 ekor dan setengah dari sayuran tadi.  Hidangkan bersama salad kentang mayonis.. sedap tau kawan2 cubalah.. dapat dua hidangan.

Salad Kentang

Bahan-Bahan:

5 biji kentang sederhana besar - cuci bersih di potong 2 dan rebus hingga empuk
4 sudu makan  besar mayonis - saya guna jenama kimball
1 camca teh serbuk pati ayam
1/2 camca teh serbuk lada hitam kisar kasar
sedikit garam dan gula untuk perisa.

Cara:

1. Kentang yang direbus empuk di siatkan kulit dan di potong kiub sederhana
2. Masukkan kentang dalam mangkuk bersama mayonis, serbuk pati ayam, lada hitam kisar kasar
garam dan gula secukup rasa, semua bahan di gaul rata. Boleh sejukkan dahulu salad kentang dalam peti sejuk atau boleh di makan tanpa disejukkan.  Hidangkan bersama udang dan sayur pan grill atau ayam panggang atau makan begitu sahaja.  sedapppp..lebih sejuk lebih sedap salad nie kawan2..hihihi.


2 comments:

  1. banyaknya menu..salam aidiladha..

    ReplyDelete
  2. Salam Aidiladha juga buat Adda Syuhada..tengok mood jugak dik kalau rajin memasak hihihi...

    ReplyDelete