Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Sunday, October 12, 2014

Garlic Butter Spread ~~buat sendiri..

Assalamualaikum..salam ahad untuk semua pengunjung2 ZLC yang saya kasihi..selamat berhari minggu kawan2 seronoknya bagi yang dapat bersantai di rumah atau berjalan2 hari ini kan..oklah x boleh nak jeles2 sangat sebab bekerja.. ada time terluang dapat gak jengah2 ke lelaman sesawang yang tidak diharamkan oleh bigbosskpm dah cukup baik..so hari nie akak nak kongsikan dengan sape2 yang suka makan garlic bread ala2 pizza hut atau domino pizza tu resepi nak buat garlic butter yang sangat mudah..kalau nak beli sapuan mentega berbawang putih (opps bahasa melayunya dh kuar) di pasaran agak mahalkan so jom kita buat sendiri dapat banyak jugak dan sedappp uolls x caya cer buat.. sapu atas roti perancis bakar dalam oven atau non stick pan..baunya semerbak serumah..wallahhhh.  Selalunya garlic bread digandingkan dengan mushroom soup kan tapi kalau kita makan dengan sup ke stew atau cicah kari pun sodappp tau kawan2 jom kita tengok bahan2 berikut:

Garlic Butter Spread

Bahan-Bahan:

150 gram - butter
4 ulas bawang putih - dicincang halus
2 sudu makan minyak zaiton @olive oil
Fresh Parsley - cincang
(saya x der daun parsley so gantikan dengan 1/2 camca teh dry oregano)
Sedikit garam (jika guna unsalted butter)

Cara:

Panaskan olive oil dalam non stick pan, masukkan bawang putih cincang dan balik2kan sehigga bawang putih berbau harum dan layu tak perlu sampai garing.
Masukkan butter dalam mangkuk dan kacaukan dengan sudu hingga lembut masukkan bawang putih yang di layukan tadi bersama olive oil, masukkan juga dry oregano dan garam sedikit, kacau rata. tujuan masukkan olive oil ke dalam garlic butter kerana ianya tidak mudah mengeras bila masukkan dalam fridge, simpan dalam fridge boleh tahan sehigga 2 minggu, bila nak buat garlic bread sapukan sahaja di atas roti dan bakar. Atau bila nak makan steak letakkan garlic butter atas steak, kalau nak letak pada sayuran yang di kukus atau rebus pun boleh..pehhh banyak pulak idea. Try tau kawan2.


nie ler rupa daun parsley yg saya x ada tu..

No comments:

Post a Comment