Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, October 8, 2014

Cekodok@Jemput2 Kelapa..

Assalamualaikum...

Salam Rabu untuk kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi...apakabar? semoga kalian semuanya sihat dan ceria hari ini, kalau ada yang tak berapa sihat tu jangan lupa makan ubat tau..cewah saya nie mengingatkan kawan2 pulak ada kalanya saya sendiri pun kurang sihat almaklumlah bila umur dah meningkat remaja nie kan..huhuhu...remaja lah sangat kannn... hari ini pagi lagi tekak saya nie teringin nak makan jemput2 kelapa sebab dah lama x makan jemput2 @ cekodok air tangan sendiri kan..jadi kugagahi juga la untuk membuat jemput2 kelapa..tapi kalau nak dimakan begitu sahaja kurang bestkan so saya juga buatkan sambal tumis bilis yang saya indahkan sedikit dengan petai..eksotic gitukan makan petai di pagi hari..siaplah baunya...tapi yang penting harus beringat jangan dimakan banyak2..pesanan untuk diri saya sendiri tau..bukan untuk sape2..
Jom lah  kita semak resepi sarapan orang melayu dolu2 nie ekk rasanya yang lemak2 memang sedap tau kawan2,,

Cekodok @ Jemput-Jemput Kelapa

Bahan-Bahan:

2 1/2 cawan tepung gandum
2 cawan kelapa parut muda putih
1 camca teh baking powder
1/2 camca teh garam
1 3/4 cawan air
minyak masak untuk goreng terendam

Cara:

1. Masukkan tepung gandum, kelapa parut putih dalam mangkuk masukkan juga baking powder dan garam, kacau rata masaukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan sebati dan adunan jemput2 ini haruslah tidak terlalu cair atau pekat.
2. Biarkan sebentar adunan dalam 10 minit, panaskan minyak masak dalam kuali masukkan adunan jemput2 menggunakan sudu atau boleh juga dijemputkan dengan jari dan gorenglah anggaran 7-8 biji sekali mengoreng. Balik-balikan sehingga jemput agak garing berwarna kuning keemasan. Angkat dan toskan.  Bolehlah dihidangkan panas bersama sos pilihan anda atau sambal tumis, makan dengan acar buah jeruk macam yang saya suka pun sedapp..cubalah..




No comments:

Post a Comment