Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, October 13, 2014

Nasi Tomato & Ayam Masak Tomato...

Assalamualaikum..salam Isnin untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC..apakabar kawan2 semua diharapkan sihat2 belaka, semalam macam2 peristiwa berlakukan akibat hujan yang agak lebat dan ribut kencang walaupun hanya setengah jam telah mengakibatkan banyak pokok2 yang tumbang di sana sini, bumbung2 melayang berterbangan dan yang agak menyedihkan ada runtuhan jejantas pejalan kaki di Jalan Skudai berdepan Taman Kobena, JB.  Bila tengok keadaan runtuhnya bumbung jejantas yang menghempap beberapa kenderaan yang sedang lalu lalang di situ kesiannya..Oklah kita tinggalkan dulu cerita ribut dan angin kencang semalam sebab hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 resepi Nasi Tomato berserta lauknyer nan satu aje sebab saya padankan dengan ayam masak tomato aje makan lah dengan acar buah jeruk madu, timun dan tomato segar serta popadum jadilah kan yang nak makan pun orang bujangkan dan diagih2kan mana yang patut,,, so xderlah kari2 bagai n dalca cukuplah apa yang ada..sebenarnya nak masak pada hari raya haji lepas tapi di postpone ke seminggu berikutnya jumaat lepas..jom kita semak resepi mudah di bawah ini ek..

Nasi Tomato 

Bahan-Bahan:

4 cawan Beras Basmathi - (saya guna Moghul Faeza - direndam 30 minit)
5 cawan air
1 cawan susu cair
3 labu bawang besar - dihiris nipis
6 ulas bawang putih - dihirs
2 inci halia - di hiris halus batang mancis
200 gm tomato puree
2 biji tomato segar - didadu
2 batang kecil kayu manis
5 biji cengkih
4 biji buah pelaga
2 bunga lawang
100 gram butter (boleh juga guna minyak sapi)
1/2 cawan minyak masak
setengah cawan daun ketumbar - dihiris (saya tak ada gantikan daun pudina)
2 helai daun pandan - disimpul
secukupnya garam.

Cara:

1. Panaskan periuk nasi rice cooker di atas dapur gas, masukkan minyak masak bersama butter, bila butter dah mencair masukkan bahan2 penumis,kayu manis, cengkih, buah pelaga, bunga lawang tumis sehingga berbau harum. Masukkan pula bawang besar, bawang putih dan halia yang dihiris halus.
2. Tumiskan sehingga bawang2 semua agak layu dan berbau harum. Masukkan pula tomato puree dan diikuti tomato segar yang didadu.  Setelah semua bahan tumisan naik minyak masukkan air dan daun pandan, biarkan sehingga mendidih.
3. Bila dah mendidih masukkan susu cair dan seterusnya masukkan beras. setelah masukkan beras biarkan mendidih sebentar dan masukkan pula daun ketumbar dan bila nak mengering boleh alihkan periuk nasi ke dalam rice cooker tekankan butang cook dan biarkan nasi tanak seperti biasa. Bila dah bertukar ke keep warm bolehlah buka periuk nasi dan kacau sedikit.
4. Biarkan nasi tanak seketika dalam 10 minit lagi dan bila siap bolehlah dihidangkan bersama lauk2 yang bersesuaian.  saya cuma hidangkan bersama ayam masak tomato dan acar buah jeruk madu. Kalau ada dalca pun sedap jugak.. Selamat mencuba..

Ayam Masak Tomato..


No comments:

Post a Comment