Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, May 25, 2015

Kuih Bom Bijan..


Assalamualaikum dan salam Isnin buat semua pengunjung ZLC yang saya sayangi hari ini baru berkesempatan untuk membuka teratak ZLC nie..dah lama nampaknya saya tinggalkan dah bersawang2 pun..so di kesempatan yang sedikit ini saya nak berkongsi  resepi kueh bom yang kemenjadiannya pada minggu lepas..saya sebenarnya memang suka makan kueh2 melayu seperti ini dibandingkan dengan kueh2 yang agak moden seperti kek dan lain2nya.  Oleh kerana tekak nie dah termengidam nak makan kueh bom dan kebetulan bahan semua dah ada so apalagi on ajer projek mengeboom...opps bom bijan kueh jerr..bukan bom yang lain2 tau kawan2..hahaha ada2 ajelah saya nie ek..ok tanpa membuang masa jom semak resepi kueh yang garing diluar dan kenyal2 manja di dalam intinya pula adoyaiiiiii sedapnya sebab berperasa durian.. selagi stok gula@jem durian yang kakak saya Milah tu ada so memang sedap dibuat inti kelapa berperisa durian nie..sedap tau kawan2 rugi kalau tak mencubanya..sorry ek asik masuk bakul angkat sendiri aje saya ni..muahaha

Kuih Bom Bijan
Bahan-Bahan:

Untuk Doh
2 mug tepung pulut
1/2 mug tepung gandum
1 sdk garam
1 mug air (lebih kurang)
secukupnya bijan untuk di salut pada kuih
minyak masak untuk menggoreng

Untuk Inti
1/2 biji kelapa parut putih
2 keping gula kereh/nisang
3 sudu makan gula@jem durian (jika guna isi durian dalam 1 cawan)
2 helai daun pandan - disimpul
1 sudu makan tepung gandum
3/4 mug air

Cara:
1. Mula2 sediakan inti. Masukkan air kedalam periuk atau kuali masukkan gula kereh@gula nisang
2. Masukkan juga pandan yang disimpul berserta gula@jem durian. Masak sehingga mendidih baru masukkan kelapa parut putih. Kacau sehingga agak mengering dan masukkan juga tepung. Kacau sehingga agak kering dan keluarkan untuk disejukkan terlebih sebelum digunakan.
3. Untuk sediakan doh campurkan tepung pulut bersama tepung gandum dan garam halus, masukkan air sedikit demi sedikit dan gaul hingga menjadi doh yang lembut kalau anggaran terlembik boleh tambah 1 hingga 2 sudu tepung gandum. Jika dah cukup airnya jangan habiskan air.
4. Bahagikan adunan doh kepada 19 bahagian bebola kecil macam besar bola pingpong. Sediakan inti juga bulat2kan.  Ambil 1 doh leperkan ditapak tangan kalau nak senang sapukan tapak tangan dan jari dengan sedikit minyak untuk senang bentukkan masukkan inti tadi tutup dan bulatkan. Golekkan dalam bijan. Buat sehingga siap kesemuanya.
5.  Panas minyak dalam kuali dan goreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Toskan dan hidangkan kueh ini. In sha Allah kueh ini tidak akan meletup dalam kuali.  Cubalah yer sedap kueh nie..








No comments:

Post a Comment