Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, July 10, 2012

Bubur Kacang Durian...

Salam n selamat petang semua...musim2 durian tentu ramai yang telah membuat berbagai2 resepi yang menggunakan durian seperti bubur kacang durian, serawa durian, bubur pulut hitam durian, bingka durian, cekodok durian, beranika kek durian dan macam2 lagi lah...saya memang suka makan durian tak kira sama ada makan begitu sahaja atau dimasak.

Sebenarnya saya buat bubur kacang durian ini malam tadi kiranya tak makan nasi makan bubur kacang durian aje, nak buat untuk minum petang tak sempat balik keje dah petang mana nak rendam kacangnya lagi tapi akhirnya jadi jugak bubur kacang yang dimakan waktu malam nie..hehehe..ok jom la kita tengok bahan2 untuk resepi dibawah yer...

Bubur Kacang Durian...

Bahan-bahannya:

250 gm kacang hijau - direndam lebih kurang 2-3 jam
1 mangkuk durian - mangkuk ice cream 1.5 liter tu
200ml santan - saya guna santan kotak ajer
1 buku gula melaka yang sedang
air secukupnya anggaran 1 liter (kalau x cukup tambah sedikit.
2 helai daun pandan - disimpul

Cara:

1. Kacang hijau direndam hingga kembang, toskan dan jerang atas dapur bersama 1 liter air atau boleh lebihkan sedikit. Rebus kacang hijau hingga kembang dan mendidih biar lama sedikit.
2. Masukkan gula melaka, dan masak sehingga gula melaka cair kacau2kan masukkan pula daun pandan durian dan santan, masak hingga bubur mendidih agak lama dengan api sederhana sambil di kacau2 selalu.
3. Padamkan api hidangkan panas bersama teh o tawar.  ada orang makan bubur kacang durian bersama roti atau biskut kream cracker saya makan gitu ajer..cubalah sedappp..


No comments:

Post a Comment