Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, December 11, 2012

Muffin Strawberry ku yang merekah...

Selamat malam semua, belum tido lagi kan tentu ramai yang masih bersantai2 sambil menonton tv, saya dah lama x menonton tv dimalam hari maupun di siang hari bukanlah kata tidak  minat untuk menonton tapi memang dah lama x menonton ruginyer kan semua orang suka tengok tv saya tak suka naper ntah...mungkin sebab perubahan usia tak bila dah semakin berusia..40++ nie saya rasa macam tak ada kepentingan tengok tv melainkan berita atau sesekali ada rancangan2 khas tu pun jarang2 lah tengok, kalau tak sama jer jalan cerita sama ada drama, cinetron2 atau rancangan2 lawak hampehhh jer.. Ok  lah nanti ada pulak orang stesen telibesen marah kat saya sebab mewar-warkan ketidak sukaan saya menonton semenjak kebelakangan ini..heheehe ada2 ajer kan, kita tinggalkan dulu cerita tak gemar menonton telibesen tu...sebab hari nie saya macam terlebih rajin pulak, petang2 masa balik kerja tadi saya memang dah berangan2 dari siangnya untuk satu projek baking...tu pun sebab bahan2 dah ada dan ternampak pulak sifu masakan Che Mat Gebu DTS tu buat mapin stoberi jadinya saya pun terujalah nak mencuba...tu  pun sebab ada fresh strawberry yang saya beli di Mydin Nusajaya hari Sabtu lepas nasib baik belum al-kecut @ al-rosak so baik ler ku jadikan mapin...tq CM yer akak amik idea awk buat mapin walaupun kemenjadiannya x secantik yang CM buat diSINI      .. Mohon share resepinya di sini pula yer malas nak menaip...dah memalam nie bantal memanggil2 jer..hehehe..seperti biasa gambor masih tidak dpt di upload di blog sila la lihat di facebook saya Siti Zalekha Sheikh Ismail ok...tq utk semua yang sudi jengah2 kat blog yg xbergambor nie..lama tul nk tunggu cikgu2 naik skolah nk mintak tolong tengok2kan blog saya nie, k jom semak resepi di bawah ini..


Fresh Strawberry Muffin
Resepi Asal: Che Mat Gebu -DTS & Citarasa Rinduan

BAHAN-BAHANNYA :-)
240 gram tepung berserbuk penaik (self-raising flour), diayak
120 gram gula kastor
3 biji telur gred A
65 ml susu segar
125 ml minyak jagung (boleh guna mentega cair) - saya guna minyak jagung
1 camca teh strawberry emuclo - (yang ini saya ganti esen perisa strawberry gan 1 sudu strawberry concentrate)
6 - 7 biji strawberry segar, didadu (asingkan sikit untuk hiasan)
Secubit garam

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 170C (mat guna suhu 180C), alas bekas muffin dengan papercup sesuai atau guna muffin cup jenis keras. Ketepikan.
  2. Pukul gula kastor, telur, susu, garam dan minyak jagung hingga sebati. Masukkan strawberry emulco dan pukul lagi. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata. Masukkan strawberry segar dan gaul. 
  3. Isikan 3/4 penuh dalam bekas yang telah disediakan tadi. Hias atasnya dengan strawberry segar yang diasingkan tadi. Bakar 25 minit atau hingga masak. Sejukkan atas jaringan sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment