Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, December 18, 2012

Mee Siam Cili Padi..



Assalamualaikum..

Apa khabar kawan2 semua, tentu ada yang sedang minum petang makan pisang goreng panas2 bersama teh o memang sedapkan lebih2 lagi cuaca pulak asik sejuk ajer sebab bila petang ajer hujankan..saya dah menikmati dua ketul goreng pisang panas yang digoreng oleh kak marie office mate saya tapi minum air suam ajer...jadilah kan sebab banyak sangat minum air manis hari ini.  Tengah hari tadi saya dah makan burger prosperity Mc D..bersama rakan2 yang telah bertungkus lumus menyiapkan susunan buku program sekolah untuk di jilidkan..so dah buat kerja ramai2 tu ada pulak yang bermurah hati belanja Mc Donald burger...terima kasih banyak kepada En. M. Zin dan Kak Wan Malinja sebab belanja kami semua di pejabat hari nie...sebenarnya mereka nie selalu belanja kami bukan hari nie sahaja hari2 lain pun belanja..terima kasih yer abg2 n kakak..oppss mana lak ada abg2 seorang jer En. M.Zin jer yang datang ke sekolah hari ini bersama kak Wan..En. Usop x datang mungkin ada hal lah tu..

Ok kita tinggalkan dulu cerita kami2 nie semua jadi pekerja kilang buku sekejap hari nie di ofis tadi..sebab saya nak kongsikan dengan kawan2 resepi Mee Siam Cili Padi yang saya masak bila ekk...dah lama juga, 2 minggu lepas kot..cuma tak sempat lagi nak dimasukkan entry di blog...so kiranya resepi tertunggak la nie..sebenarnya dah beberapa kali juga saya masukkan resepi mee siam goreng dengan berbagai cara dan gaya seperti DISINISINI dan yang lain2,  kali ini saya gunakan cili padi bukan cili kering blender sebab tu warna dia tak merah...jom kawan2 kita semak resepi mudah di bawah ini..sesuai untuk dibuat sarapan ke, minum petang ke makan malam ke tak kisah la bila2 kan..

Mee Siam Cili Padi

Bahan-Bahan:

300gm Mee Hoon - direndam lebih kurang 1/2 - 1 jam
2 labu bawang besar - dikisar
4 ulas bawang putih - dikisar
15 batang cili padi-dikisar (kalau nak lebih pedas sila tambah cili padi)
3 sudu makan udang kering (rendam sebentar) - dikisar
15 ekor udang sederhana besar - dibuang misai dan ekornya yang tajam cuci bersih dan toskan
 2 pohon sawi - dipotong
1 batang lobak merah di hiris batang mancis
1 sudu makan serbuk  ayam pasti sedap knorr
3 sudu makan sos tiram
1 sudu makan gula
 garam (ikut rasa)
1- 1 1/2 cawan air
sedikit minyak untuk menumis

Cara:
1. Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan yang diblender bawang, cili padi, udang kering hingga agak garing dan berbau wangi, masukkan air, bahan2 perasa, biarkan mendidih sebentar
2. Bila dah mendidih masukkan lobak merah serta batang sawi, masukkan mee hoon dan balikkan hingga rata, rasakan kesesuaian rasa garam kalau kurang tambah, masukkan sawi, balik-balikkan hingga mee hoon agak kering dan boleh matikan api.
3. Hidangkan dengan hiaskan bersama bawang goreng dan daun bawang/sup hiris dan tomato hiris.selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment