Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Wednesday, December 12, 2012

Udang Goreng Planta Cili Padi...pd 12.12.12.

Assalamualaikum...

Apa kabar kawan2 semua salam hari rabu 12.12.12 wahhhh cantikkan tarikh hari ini...mesti ramai kawan2 atau sesiapa sahaja diluar sana tu suka tarikh macam nie untuk dijadikan peristiwa atau sejarah dalam kehidupan masing2...so bagi sesiapa yang melakarkan sejarahnya pada tarikh hari ini 12 Disember 2012 samada berkhawin atau bertunang atau menimang cahaya mata atau apa2 sahaja lah pasti mudah untuk mengingati hari bahagia mereka...seperti yang saya dan kawan2 bersembang di fb sebentar tadi ada orang bertanya pada saya ada tak apa2 yang nk dijadikan peristiwa hari ini, dan jawapan saya tak ada baru nak cari boypren...hahaha dan ada jugak melawak gan kawan2 klau dapat bopren yang ada ladang durian ke kelapa sawit ke..hehehehe ada2 sajer kan nanti kata orang melampauuu pulak si che leha tu kan....mcm biasa ajer la pagi2 hari buat lawak sambil menceriakan hari yang cantik terang cuaca diluar sana tu..

Ok lah kita tinggalkan dulu kisah lawak di hari rabu..oppss  hari rabu rupanya hari ini hari saya macam mana boleh lupa ekss...hehehe bila saya  menaip nie sambil berbual dengan opis mate saya gelak mereka sebab saya lupa pulak hari rabu yang menjadi pujaan hati saya selama ini...i just love wednessday..sejak dolu2 lagi..even tho they say wordless wednessday bagi saya ok jer..sebab saya dilahirkan pada hari rabu..opps satu lagi sejarah hari yang cantik 121212 nie jatuh pada hari rabu..muahahaha..k sebelum saya terus mumbling ntah apa2kan so better cut it short terus ke resepi yang ingin saya kongsikan hari ini. Pagi2 tadi saya dah keluarkan udang dan mengoreng udang planta bercili padi nak makan dengan kawan2 tengah hari nanti..nasi masak di sekolah ajer..Jom kita semak resepi mudah di bawah..


Udang Goreng Planta Cili Padi

Bahan-Bahan

15 ekor udang sederhana besar - dibuang muncung dan ekornya bersihkan dan tos
2 labu bawang besar - dibelah dua dan hiris
4 ulas bawang putih - dihiris
2 inci halia - dihiris
12 biji cili padi merah thai - dihiris
8-10 batang cili padi hijau - dihiris
1/2 batang karet - dihiris batang mancis
1/2 camca teh serbuk lada putih
sedikit garam
2 sudu makan majerin planta
sedikit minyak untuk menumis

Cara:

1. Panaskan kuali, masukkan sedikit minyak dan 2 sudu makan majerin planta bila majerin dah mencair dan panas masukkan bawang besar hiris, bawang putih hiris dan halia, tumiskan sehingga bawang berbau harum dan layu. masukkan pula cili padi hiris udang dan karet.
2.  Balik2kan udang, masukkan pula serbuk lada sulah dan sedikit garam. Masak hingga udang masak rata dan cantik, tak perlu letak air sebab udang keluarkan air dan berasa manis. lepas balik2kan sebentar lagi boleh padamkan api dan hidangkan bersama nasi putih dan lauk pauk pilihan lain..selamat mencuba..

p/s: seperti biasa untuk gambar sila la lihat di facebook saya Siti Zalekha Sheikh Ismail buat sementara waktu ok hingga dpt di upload di blog..terima kasih semua..

.

No comments:

Post a Comment