Zalekha Luvs Cooking

masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, December 24, 2012

Bercuti Tapi...

Assalamualaikum...

Apa khabar kawan2 semua, semoga kawan2 yang saya sayangi semuanya dalam rahmat dan lindungan Allah hendaknya..rasa dah lama juga saya tak menjengah ke blog nie macam busy la sangat kononnya tapi busy la juga dengan kerja2 rasmi dan tak rasmi selama 5 hari bercuti ada ajer aktiviti2 yang saya jalani..berjalan jauh dan dekat.

Perjalanan yang tak berapa jauh pada hari rabu hari pertama cuti, saya ke Bandaraya Johor Bahru, untuk urusan hal ehwal rumah..yang tak bertangga termasuk lah pi bayar api...air...angin..opss apa lak bayar angin..keluar angin adalah..hehehe(sorry eks harap2 kawan2 tak terbau disana) sebelum di potong dan terus naik melambung2 baik ler diuruskan dahulu, kemudian ke tempat yang agak jauh sedikit melepasi sempadan daerah Johor Bahru iaitu ke Kulaijaya..ke pusat membeli belah Cowboy yang baru..sebenarnya dah lama saya yang baru pertama kali pergi ke..kat sini ada berbagai anika barangan yang dijual besar Mall Cowboy nie ada 3 tingkat dan barang2 atau susun atur barangannya memang ala2 cowboy lintang pukang (kedarak) opss minta maaf sekali lagi dan bagi pelajar yang menduduki peperiksaan sila abaikan perkataan yang ini sebab tak terdapat dalam kamus dewan pun..tapi seronok bila membeli belah di cowboy ini macam2 ada dan harganya berpatutan...cuma kuda, red indian, shariff n cowboy sajer yang anda tak akan jumpa disini lain2 semua ada dari periuk belanga yang 12 gantang nak masak kuda seekor pun ada..bayangkan betapa besarnya barangan yang ada di mall ini mesti tukang2 masak majlis perkawinan suka ke tempat ini..hehehe memandai jer saya nie.

Hari ke 2 pulak saya ke Pasar Lambak Pagi Sungai Tiram...yang terletak di Sungai Tiram berdepan dengan SK Sungai Tiram..punya la ramai orang di sini mungkin kebetulan di negeri Johor cuti Hari Hol jadinya ramai yang mengambil peluang untuk ke Pasar Lambak nie..barang2nya beranika juga dan kalau nak cari tudung2 design2 terbaru dengan harga yang lebih murah dari harga di tempat2 lain pun ada, kain2 ela, baju siap, telekung, kain batik, pakaian, kasut, beg2 tangan, makanan, sayur memang macam2 la ada  ianya dibuka seawal lepas subuh rasa saya hingga ke 11 atau 12 tengah hari tak silapnya... memang jenuh nak pusing di tempat ini dan bila berkenaan kena la terus beli sebabnya kalau nak berpatah balik dah tak berapa nak perasan lorong orang yang berjualan tu semua hampir sama dan sangat la banyaknya..kat sini saya cuma beli 2 pasang alas katil bujang, gebar@selimut, kain batik, tuala..tudung sangat rambang mata jadi saya x pandai nak memilih bila dah banyak sangat di sini..dah selesai bershoping2 disini nak balik ketempat kereta ajer kena jalan sejauh 1.5 km bayangkan jauhnya nak parking kan..kurus kejap saya hari khamis lepas...muahaha temberang la pulak bila cakap kurus sebab balik dari SgTiram tu kami singgah ke rumah Angah di Taman Suria makan tengah hari Nasi Tumis Bhuhari@ arab sayuran yang dilawankan dengan daging masak kicap...kari daging juga.., salad, n cutney pudina yang sedap sebab lemak2 pedas dan masam2 lain kali saya kongsi resepi chutney pudina dengan kawan2 ek..

Hari ke 3 saya berjalan agak jauh ke Sg Balang Muar untuk ambil anak saudara saya yang 2 orang tu Hawa n Iqin dah habis pengajian di Madrasah Hafizah Syaitatina Khatijah..sebenarnya Iqin ikuti summer camp selama sebulan di sana..jadinya berkonvoi 2 kereta adik saya bedah,gan anak2, milah gan aishah, kak zam pun pergi..balik dari Madrasah singgah makan tengah hari di rumah nenek Hawa di Parit Yusoff..dan balik lah terus ke JB selepas makan dan berehat sebentar..macam lepak aje perjalanannya agak jauh..tp bukan saya yang memandu kak zam dan nora yang memandu..nk tunggu saya memandu kena la tunggu saya dapat lesen keretapi ke kapalterbang...muahahaha merepek ajer saya nie kan..

Wahhh sambung bercerita kemain panjang saya nie...dlm pada lappy rosak tak dapat diteruskan catatan perjalanan saya edit di opis...so bertambah la panjang cerita saya kalau boleh masuk entry pada hari sabtu ceritanya setakat di atas sahaja sampai di muar...nie sambung pulak cerita hari Sabtu saya ke Pontian bersama..close partner saya acara biasa menemani beliau menjalankan kerja di daerah pontian..dan lappy saya pun di bawa oleh CP ke kawannya untuk dibaiki...entah la masih boleh digunakan lagi ke tak..macam nak kena beli yang baru ajer sebab dari hari tu menyebut nak beli yang baru tapi tak dibeli lagi..dan semalamnya hari minggu cuti yang ke5 saya ke Singapura ikut along saya gan kak zam ke rumah pengantin, saya pulak tak berapa sihat tapi oleh kerana dah ikut terpaksa ler bersabar ajer dalam kereta dalam perjalanan yang sangat jem 2 jam di causeway.  Saya makan ubat dan aktif fast 2 biji baring kejap di kereta baru lah lega, jadinya saya hanya tunggu dalam kereta sementara tunggu yang lainnya ke rumah peranti..balik singgah di Mustaffa Centre nasib baik lah perut saya dah reda sikit jadi pergilah beli beras dan sedikit barang2 kat sana..al-maklum duit Sing Dollar sangat mahal jadi tak boleh belanja banyak2 lagi pun kami tak ke Shopping Mall yang lain..kalau sihat mau rasanya saya berjalan2 lagi sebab tengah Christmas Sales..pasti seronokkan...cewahhhh macam banyak duit ajer saya nie balik dari singapore sebelum magrib nasib baek perjalanan balik x jem..Allahmdulillah.begitu begini sampai di rumah dekat pukul 9 lebih jugak.... okey lah macam buat karang SPM ajer saya kali ini panjang betul catatan saya untuk bercuti selama 5 hari tapi tak ada rest asik ke sana kemari dan hari ini kerja seperti biasa..jumpa lagi ekk kawan2 dengan entry masak2 pula lepas nie...salam sayang dari saya..di ZLC..muahh xoxo..