Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, December 10, 2012

Udang Goreng - sesuai kanak2

Hai, sekali lagi saya bersiaran pada hari isnin ini, kali ini dengan resepi yang sesuai untuk hidangan anak2 kecil yang tak makan pedas tapi suka udang...untuk orang dewasa macam saya yang juga gemar makan udang tapi xboleh nak bedal banyak2 juga tergiur bila tengok udang yang digoreng harum begini...sebenarnya makan tengah hari semalam selain dari masak Asam Pedas Ikan Tenggiri bersama Sayur Kundur Masak Bening dan ikan Tamban Timah atau ikan Pupuk yang saya goreng garing saya buatlah satu hidangan atau masakan yang x pedas untuk anak2 buah saya yang comel2 tu Qis, Aina n Sara tapi nampaknya yang tua2 yang suka sebab rasa udang yang manis bila digoreng dengan sedikit butter dah membangkitkan aroma yang sangat sedap harum ajer baunya...jom kita tengok resepi mudah di bawah ini...

Udang Goreng simple...

Bahan-Bahan:

15 ekor udang sederhana besar - dibuang muncung dan ekor cuci bersih
1 labu bawang besar - dibelah 4 hiris nipis
2 ulas bawang putih - hiris nipis
1/2 inci halia - dihiris batang mancis
1/2 batang karet - dipotong batang mancis
1/4 serbuk lada sulah
sedikit garam
1 sudu makan butter
2 sudu makan minyak masak

Cara:

1.  Panaskan minyak masak bersama butter dalam kuali, tumiskan bawang besar hirism, bawang putih dan halia hingga layu dan berbau harum masukkan udang balik2kan dan masukkan juga karet.
2. Balik2kan lagi tak perlu letak air, masukkan lada sulah dan sedikit garam, masak sekejap lagi dan balik2kan hingga udang masak elok. Padamkan api dan hidangkan panas bersama nasi putih sesuai untuk kanak2 yang tak makan pedas.

p/s: untuk gambar sila lihat di facebook saya: Siti Zalekha binti Sheikh Ismail - mohon maaf kerana masih tidak dapat mengupload gambar di blog..

No comments:

Post a Comment