Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, December 17, 2012

Labu Masak Lemak & Kacang Panjang..


Assalamualaikum...

Salam Isnin buat semua kawan2 yang dirindui selalu..semoga semuanya ceria2 dan bergembira disamping keluarga tersayang.  Hari ini saya nak kongsikan dengan kawan2 resepi tertunggak yang biasa2 aje.. iaitu lauk Labu Masak Lemak dengan Kacang Panjang.. patutnya semalam saya masukkan entry tapi faham2 ajer la..hari minggu hujan pulak tu dari tengah hari jadinya che bantal dan che katil memanggil2 saya lepas kekenyangan makan lauk lemak lauk lawan pulak dengan ikan kering masin dan ulam kacang botol, cuma x ada sambal belacan ajer..bukan malas nak buat tapi kehabisan stok belacan..tapi masih tak memutuskan selera..hehehe.  Selain dari masak lemak labu saya ada masak daging masak kicap aroma minyak sapi..nanti saya kongsikan kalau ada kesempatan@kerajinan ok..jom la kita tengok resepi di bawah ok...

Labu Masak Lemak dengan Kacang Panjang

Bahan-Bahan:

1 biji labu size kecil - dikupas kulit dan potong2
10 batang kacang panjang - patah2kan 1 inci
Pati santan - 3 cawan
air secukupnya >< 2 cawan (kalau nak kuah lebih lebihkan air)
3 sudu makan ikan bilis - rendam sebentar dan renyahkan  dalam lesong
3 batang ladang merah - ditumbuk halus
6 ulas bawang merah - ditumbuk halus
2 ulas bawang putih - ditumbuk halus
1/2 inci kunyit - ditumbuk halus (kalau tak ada guna kunyit serbuk)
5-6 pelepah daun selasih - dipetik
garam secukup rasa

Cara:

1.  Masukkan air, labu, Cili hidup yang ditumbuk bersama bawang kecil, bawang putih, kunyit dan ikan bilis yang direnyah.  Masak sehingga mendidih dan labu hampir empuk. Masukkan pula kacang panjang berserta santan, kacau selalu.
2.  Masukkan daun selasih dan perisakan dengan garam secukup rasa. Masak sehingga labu empuk dan lembut dan kacang panjang lembut, padamkan api dan hidangkan panas bersama nasi putih dan lauk pauk lain.



No comments:

Post a Comment