Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, December 17, 2012

Sambal Goreng....Jarab???


Assalam..bertemu sekali lagi di hari isnin ini kalau tengah hari tadi saya telah masukkan entry lauk labu masak lemak petang nie pula satu lagi entry lauk juga iaitu Sambal Goreng Jawa tapi di goreng atau dimasak oleh orang yang bukan jawa...so bila digabungkan Jawa + Arab = Jarab..muahahaha ada2 saya nie ekk..sebenarnya masakan jawa negeri johor atau ditempat2 lain memang disukai ramai macam saya nie memang suka makan tempe dan tahu tak kiralah sama ada di goreng begitu sahaja atau berempah atau dijadikan lauk pauk...memang sedap dan berkhasiat..pandai ekk orang dolu2 mereka cipta makanan yang diperbuat dari kacang soya yang banyak khasiat dan sumber protin yang agak murah jika dibandingkan dengan sumber protin lain seperti daging dan ikan.

Sebenarnya saya masak lauk sambal goreng ini tadi pagi, subuh2 lagi sebabnya ada pot luck kat opis saya, bawak la sorang sejenis, kak marie masak 2 jenis.. kuah lodeh bersama sambal kacang sotong kering, saya bawa sambal goreng, bos saya import rendang kerang dari Restoran Sri Bayu..hehehe sebab x sempat nak merendang la tu gan kueh2..adik2 ppm tu bawak nasi impit..makan pagi dan juga sampai tengah hari alhamdulillah selesai semuanya...opss lupa lak kak ros ada bawak roti canai instant gak siap gan dalca..alhamdulillah rezeki di cuti sekolah sebab kantin xder kan...

Sebelum nie saya pernah juga masak sayur goreng macam sambal goreng nie tapi di letakkan sayur kacang panjang yang kali ini agak pure jawa punya sambal goreng tapi masih kurang bahan la u..x der daging, paru-paru, babat n segala maknikam benda yang boleh dimasukkan seperti hati dan pedal ayam...versi yang saya buat hari cuma letak rendah udang ajer u..tu pun beli yang dah siap dibuang kulit..xbest la lain kali saya nak letak daging, paru-paru n babat dan udang besor...huwaaaa..ntah bila la tu kan nak buat lagi.. ok dah panjang lebar cerita saya jom kita semak resepi di bawah:
 
Sambal Goreng Jawa...versi saya

Bahan-Bahan:

5 keping tempe - dipotong dadu kecil
5 keping tahu - dipotong dadu kecil
4 biji kentang - dipotong dadu
2 batang cili merah hidup - dihiris serong
2 batang cili hijau hidup - dihiris serong
secekak suun - direndam dan dipotong pendek 2-3 inci
sekeping tahu kering -size besar - direndam dan dipotong2 kecil
200 gram udang siap dibuang kulit
2 batang serai di hiris halus
10 biji bawang merah - dihiris nipis
4 ulas bawang putih - dihiris nipis
1 inci halia di hiris batang mancis
3 sudu makan cili kisar/cili boh- cili kering direbus dan diblender halus
1 cawan pati santan
3/4 cawan air
sedikit sahaja gula - 1 sudu makan cukup
garam secukup rasa
sedikit minyak untuk mengoreng dan menumis

Cara:

1. Gorengkan tempe dadu kecil dulu, bila agak2 garing embal - angkat dan toskan, gorengkan juga kentang yang didadu kecil, dan diikuti dengan tahu, ketepikan.
2. Panaskan sedikit minyak dalam  kuali, tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia yang dihiris hingga layu dan berbau harum, masukkan cili blender, tumiskan sehingga naik minyak dan agak garing masukkan pula gula, diikuti serai yang dihiris.
3.Masukkan udang, balik2kan masukkan pula pati santan dan diikuti dengan air, bila bahan2 tumisan mendidih masukkan pula bahan2 yang di goreng tadi tahu, tempe dan kentang serta cili merah dan hijau balik2kan dan bila agak mengering masukkan pula soo hoon dan tahu kering, perisakan dengan garam secukupnya, kalau siapa nak letak pak aji letak lah..saya x letak.
4.  Balik2kan sehingga semua bahan mesra dan agak kering sedikit rasakan kesesuaian rasa kalau x cukup garam tambah garam...padamkan api   hidangkan bersama nasi impit atau nasi ambang kalau ratah begitu sahaja pun sedappp..cubalah..




No comments:

Post a Comment