Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Friday, November 30, 2012

Bubur Asyura Berempah...


Assalam...apa kabar teman2 semua dan pengunjung2 ZLC yang saya sayangi, semoga kita semua dalam rahmat dan lindungan Allah hendaknya.  Alhamdullilah bertemu sekali lagi kita pada 10 Muharam pada tahun ini yang begitu banyak peristwa2 yang berlaku dalam kalender sejarah Islam yang telah saya muatkan di N3 sebentar tadi.. hari ini saya ada buat sedikit Bubur Asyura yang selalunya ada berbagai2 cara dimasak sama ada yang manis kalau orang2 sebelah utara Kedah, Perak, Perlis dimana Asyura mereka lebih kental dan dipotong seperti kueh talam dan begitu juga di sebelah pantai timur pula negeri2 di Kelantan dan Terengganu ianya dimasak pekat dan diletakkan dalam talam atau loyang dan boleh dipotong tapi rasa dia agak berlainan kerana menggunakan rempah dan berdaging yang di siat2 kalau x silap saya..sebab saya selalu juga dapat makan Asyura yang dibuat oleh rakan2 guru dari pantai timur...dan yang biasa dibuat oleh orang2 sebelah johor adalah bubur Asyura yang berempah dan lemak2 masin dengan bahan2 campuran yang pelbagai.. Tapi pada kali ini saya buat bubur Asyura yang agak mudah dan tidak terlalu banyak bahan campuran saya cuma gunakan kentang, karet dan daging bersama rempah2 dan bawang...ok marilah kita tengok resepi seperti di bawah ini ok..kalau nak buat yang banyak bahan2 boleh sahaja campur, keledek, keladi, labu, kekacang, jagung dan macam2 lagi yang bersesuaian..

Bubur Asyura Berempah..
Bahan-Bahan

3 pot kecil beras dicuci bersih
Air secukupnya - untuk masak bubur
1 1/2 cawan santan pekat
4 biji kentang dipotong dadu - masuk dalam rebusan bubur
2 batang lobak merah dipotong dadu - masuk dalam rebusan bubur
400 gm daging dipotong kecil - rebus dengan sedikit air dlm periuk berasingan  hingga empuk
12 ulas bawang merah - diblender halus
5 ulas bawang putih - diblender halus
1 1/2 halia -diblender halus
4-5 sudu makan rempah briyani ( dicampur  dengan sedikit air dan kacau jadikan pes)
sedikit garam
Untuk Hiasan: Bawang goreng dan daun sup/daun bawang dihiris halus

Cara:
1. Bubur dimasak sehingga hancur dan berkanji,  masukkan juga kentang dan karet, bila kentang dan karet dan agak empuk masukkan daging yang telah direbus bersama kuahnya
2. Masukkan bawang dan halia yang diblender, rempah briyani yang dijadikan pes tadi, kacau dan biarkan bubur mendidih dan masak  elok, masukkan pula pati santan, kacau sebati dan masak dengan api yang kecil
3. Perasakan dengan garam masak sehingga bubur sebati dan pekat sedikit baru di matikan api.  Hidangkan dengan menabur bawang goreng dan hirisan daun sup dan daun bawang jika rajin boleh juga di buat telur dadar nipis yang digoreng dan dihiris halus. 

Bubur ini kalau makan dengan rojak tahu pun sedap tapi kali ini saya gandingkan dengan chutney Limau Jeruk bersantan..lain kali saya beri resepi chutney yang sedap ini yang selalu di buat oleh arwah ibu saya dulu2..

p/s: MOHON MAAF SAYA SEPATUTNYA MASUKKAN ENTRY YANG INI PADA HARI SABTU LEPAS IAITU SEMPENA 10 MUHARAM TAPI OLEH KERANA ADA SEDIKIT MASALAH SAYA TAK DAPAT UPLOAD GAMBAR DI SINI LAGI KERANA MENURUT BAHASA INTERNET NYA SAYA DAH MENGGUNAKAN SEPENUHNYA PICASA WEB ALBUM SEPENUHNYA SBNYK 1 GB MAKA KENA  BUAT PEMBELIAN KALAU NK UPLOAD PICTURE SAPER2 YANG TAHU CARA NAK UPLOAD TANPA PERLU PEMBELIAN DI INTERNET AJARKAN PADA SAYA OK...ANYWAY THANKS IN ADVANCE ALMAKLUM SAYA MEMANG X PANDAI PUN..SALAM SAYANG DARI SAYA DI ZLC..

No comments:

Post a Comment