Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Tuesday, December 9, 2014

Sambal Tempe Bilis...pedas manis manja gitu...

Assalamualaikum...apa kabar kawan2 pengunjung ZLC yang saya sayangi setelah sekian lama menyepi hari nie baru nak buat comeback..cewah comeback sangat lerrr bunyinya kan...almaklum lagi bz di hujung2 tahun nie mana nak buat kerja2 closing end year yang perlu di bereskan..jenjalan ke Pekan Pahang sambil pi rumah perantin saudara di sana dan ke rumah bapa saudara..pastu awal bulan ni ada bengkel Hrmis la pulak so panjang bebenor ler kononnya ke-busy-an saya pada November lepas dan dah nak masuk setengah bulan Disember nie pulak bff saya cikgu su akan naik pelamin..alhamdulillah tahniahlah adinda ku cayang ahkak juga yang masih kekal memegang tahta bertahan ke usia kertu nie..takper2 tiada apa2 yang perlu dikecohkan jika sudah termaktub pada ketentuan Allah tiada siapa yang dapat menduganya..jodoh pertemuan ajal maut semuanya rahsia Allah..in sha Allah aminn..nnti kalau ada kesempatan saya buat entry utk majlis hari bahagia sahabat baik merangkap adik angkat saya tu ekk..ok lah dah panjang sangat berceloteh di intro yang jarang2 muncul so macam tak boleh berhentilah pulak..petang ni saya nak pi tolonnnn mana yang patut di rumah pegantin..so saya tinggalkan dulu resepi mudah lagi sempoi yang pernah saya buat entah bila x ingat lama sesangat ler tu..bagi yang suka masakan tempe..orang jowo memang peberet yang x jowo mcm saya nie pun memang suka masakan macam ini boleh dimakan dengan nasi putih atau di ratah begitu sahaja..jom tengok recipe..

Sambal Tempe dengan Ikan Bilis

Bahan-Bahan

2 peket tempe (dlm plastik sepeket RM1) - di potong kecil dan nipis
2 gemgam bilis - bersihkan buang kepala dan tulang
4 sudu makan cili blender
3 sudu makan gula pasir
1 keping asam keping/gelugor - direndam sebentar
sedikit garam
Minyak masak untuk mengoreng tempe dan bilis juga untuk menumis..

Cara:

1. Panaskan minyak, gorengkan tempe hingga garing angkat dan toskan dalam penapis
2. Ikan bilis juga di goreng garing dan toskan
3. Minyak yang digunakan untuk mengoreng tempe dan bilis tadi dikeluarkan dan tinggalkan anggaran setengah cawan sahaja dalam kuali, Tumiskan Cili blender hingga agak garing masakkan macam nie x perlu letak bawang merah kalau nak boleh masukkan 2 ulas bawang putih)
4. Masukkan pula gula, bila tumisan cili dah berwarna merah gelap dan gula seperti likat masukkan asam keping dan sedikit sahaja garam. Padamkan api..baru masukkan tempe dan bilis goreng balik2an sehingga rata.
5. Lauk begini boleh tahan agak garing jika simpan dalam bekas kedap udara..makan dengan nasi panas atau di ratah begitu sahaja..

2 comments: