Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, October 29, 2011

Pulut Mangga utk Minum Petang..

Salam semua, dah minum petang ke belum..apa agak nyer juadah minum petang hr nie..akak td buat sejenis makanan yg sesuai utk disajikan pada waktu petang Pulut Mangga yang amat mudah dan rengkas untuk membuatnya.

Sebenarnya hidangan Pulut Mangga atau omputih kata "Mango Sticky Rice with Palm Sugar" nie amat popular di negeri Thai..klau di sebelah pantai timur juga bnyak dihidangkan dengan sajian2 yang berasaskan pulut seperti ini..bagi orang yang gemar makan pulut macam akak nie mmg sedap la bagi selera akak.. anak-anak saudara di rumah juga terutama iqin sangat suka dengan Pulut Mangga nie...bila nampak ajer akak buat tadi kemain suka lagi dia n dia pun mula la kata dah lama betul akak x buat kueh nie klau x akak selalu gak buat bila ada musim buah mangga dan dh jadi macam menjadi kemestian untuk akak buat sebab  arwah mak akak dulu sangat suka makan Pulut Mangga nie...jom kita semak resepi mudah ini..

Pulut Mangga dengan Gula Merah & Susu..

Bahan2:
2 Cawan Beras Pulut - cuci dan rendam selama setengah jam
2 biji buah mangga sederhana besar di buang kulit dan potong kiub
Gula Merah secukupnya
Susu Cair secukupnya.

Cara:
Beras pulut yang direndam toskan airnya masuk ke dalam periuk rice cooker letakkan air separas dengan
pulut dan campurkan dengan secubit garam masak seperti biasa memasak nasi..bila pulut dah tanak, kacau kan dan tekan sekali lagi sebab untuk pastikan pulut betul2 masak.

Cara menghidang ambil pulut letak kedalam acuan yg sedang kalau malas boleh ceduk terus dalam mangkuk puding, letakkan sedikit  mangga yang dipotong kiub tadi taburkan dengan sedikit gula merah klau nak guna gula melaka yang diracik pun sedap..last sekali tuangkan sedikit susu cair ke atas pulut..siap untuk dihidangkan..Selamat mencuba..






No comments:

Post a Comment