Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Monday, August 13, 2012

Bangkit Kerisik Bunga Cina....again


Assalamualaikum..

Salam sejahtera dan salam 24 Ramadhan untuk semua kawan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi...sebenarnya ini kira resepi ulang tayang jugak sebab saya dah 2 kali buat dalam dalam bulan puasa ini yang pertama bentuk chenta hati atau love tapi dah di makan abis oleh anak2 buah saya yang gemar rasa kueh bangkit kerisik ini..so semalam saya buat lagi 1 adunan tapi kali ini diberi sentuhan rupa yang berbeza sebab saya buat bentuk bunga n letak sedikit ceri di atasnya so saya bagi nama bunga cina...bleh mcm gitu...hehehe suka hati saya ajer kan...resepinya masih yang sama dari Kak Fida n saya copy paste kat sini juga..tqvm kak fida sebab sedap bangkit nie...

Bangkit Kerisik Bunga Cina...

Sumber: KakFida MyResepi


  • 600 g tepung sagu
  • 100 g tepung gandum
  • 300 g butter- Saya tambah 50 gm sebab a bit dry..
  • 300 g gula tepung/icing
  • 150 g kelapa kerisik -(kelapa kering dlm tin di sangar kecoklatan dan kisar halus)
  • 2 biji telur
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk coconut essence- saya xder xletak
  • 1 sk garam halus
  • ceri merah - potong kecil utk hiasan - xletak hiasan pun

Cara-cara

  1. Kedua2 tepung disangar hingga ringan,sejukkan dan diayak
  2. Gula dipukul bersama butter hingga rata, masukkan telur satu-persatu dan masukkan coconut essence.
  3. Seterusnya masukkan kerisik, serta tepung2 dan baking powder sambil diuli hingga sebati.
  4. Adunan dicanai dan diterap lalu disepit dan hias di tengah2nya dgn ceri merah.- saya tak sepit pun
  5. Bakar dgn suhu 150C selama 15-20 min. 

No comments:

Post a Comment