Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, August 4, 2012

Tahu Anura...sedapppp weiii..



Hai...bertemu sekali lagi hari ini memandangkan belum ada rancangan nak memasak petang sikit baru ke dapur so sempatlah saya nak kongsikan resepi tahu anura yang saya buat semalam untuk iftar...sedap jugak la resepi tahu ini yang seakan2 tahu tulis yang biasa saya buat tu tapi yang ini agak lebih mudah (resepi asal ada sayuran mix veg tapi saya xder stok jd jer inti kentang berayam yg sempoiii hehe...sebenarnya saya ternampak resepi yang ini di blog Dari Dapur MaDiHaA DISINI yg katanya beliau ambil dari dapur Azean yang pernah makan n beli tahu nie di Bazar Ramadhan mana yer somewhere in KL la agaknya tu..so to both blogger saya nak ucapkan terima kasih sebab berkongsi resepi yang sedapppp ini ok...jom la kita terus lihat bahan2 yang diperlukan..saper yang ada tahu pop tu boleh cuba memang berbaloiii n sedappp..

Tahu Anura...
Sumber : Dari Dapur MaDiHaH

Bahan-Bahan:
1 paket tahu pop - lebih kurang 30-35 biji bentuk kroket
5 biji kentang yang sedang - dipotong dadu
1 cawan isi ayam cincang
1 1/2 labu bawang besar - didadu halus
4 ulas bawang putih - dicincang
2 sudu makan rempah sup - dicampur dengan sedikit air jadikan pes
1 sudu makan sos tiram
sedikit gula dan garam untuk perasa.
sedikit minyak untuk menumis
sedikit air untuk empukkan kentang ->< 3/4 cawan
2 biji telur - dikocok sedikit untuk celup tahu pop
minyak untuk mengoreng.
sedikit daun salad untuk perhiasan

Bahan untuk Sos
6-7 batang lada hidup - dikisar halus
4 ulas bawang putih - dikisar halus
gula - 3 sudu makan
cuka/air asam jawa - 1/2 cawan (kalau guna cuka agak2 yer)
air 1/2 cawan
sedikit garam
1 sudu makan tepung jagung -pemekat
sedikit bijan - disangai  untuk tabur
sedikit bawang goreng - utk tabur

Cara:
1. Mula2 sediakan inti tahu, panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumiskan bawang besar dadu bersama bawangputih cincang hingga berbau harum dan layu, masukkan rempah sup yang dijadikan pes, balik2kan hingga pecah minyak.
2. Masukkan ayam kisar/cincang balik2kan dan masukkan air. Masukkan juga kentang masak sehingga kentang empuk baru masukkan sedikit gula dan garam sebagai perasa. Matikan api dan sejukkan sebelum digunakan.
3. Untuk sediakan tahu - ambil sebiji tahu di kelar atasnya untuk buat lubang sedikit, sumbatkan tahu ke dalam tahu pop sepadat yang boleh. Tahu pop berongga jadi boleh diisikan dengan inti. Buat sehingga semua tahu habis atau sekadar yang dikehendaki.
4. Panaskan minyak dalam kuali, celupkan sebiji tahu yang telah diisi inti dengan telur yang dikocok gorengkan dengan api yang sederhana, balik2kan sehingga tahu garing dan kuning keemasan. Angkat dari kuali dan toskan.
5. Untuk sediakan sosnya, masakkan lada hidup yang diblender bersama bawang putih, dalam periuk kecil masukkan gula, garam, air asam atau cuka dan air (rasa sos ini lebih sedap jika masam manis, boleh juga dibuat ala2 sos yong tahu). masakkan hingga mendidih masukkan bancuhan tepung jagung tadi..masak lagi hingga agak memekat dan padamkan api.  sejukkan.
6. Untuk menghidang ambil tahu bersumbat yang siap digoreng tadi potong kepada dua bahagian susun di dalam pinggan yang dialas dengan sedikit daun salad. Curahkan sos dan taburkan sedikit bijan dan bawang goreng di atasnya...sedapppp cubalah.





No comments:

Post a Comment