Zalekha Luvs Cooking

Zalekha Luvs Cooking
masakan yang mudah lagi sempoi..

Saturday, August 4, 2012

Rice Buble n Choc Chip Macaroons..

Assalamualaikum...

Selamat pagi Sabtu untuk semua rakan2 dan pengunjung ZLC yang saya sayangi apa kbar semua..semoga anda semua sehat dalam menjalani ibadah puasa..dah masuk 15 hari kita berpuasa hari ini sekejap ajer kan bila dah setengah bulan berpuasa nie memang  dah x terasa pejam celik dah nak raya pula..saya nak mohon maaf banyak2 sebab lama betul menyepi tak ada N3 pun sejak 31 july,  last masukkan n3 gulai kawah tu kan..lappy saya ini xbrapa nak ok..so hantar dia pi jumpa doc 2-3 hari service alhamdulillah boleh guna balik jimat sikit duit saya x yah beli yang baru..rupanyer masalah batery yang dah rosak dan saya xpernah keluarkan batery walaupun gunakan direct power...pandaikan so lain kali sendiri mau ingat bila gunakan apa2 laptop ke gadjet yang ada batery kena keluarkan bila tak guna..hehehe ada2 ajekan saya nie..ok lah kita tinggalkan cerita mak andeh@gf pak pander tu kejap sebab ada resepi yang nak dikongsikan kalau rajin sebenarnya ada 3 entry nk dimasukkan...adoyaiiiii bnyaknyerrrr larat ke saya...

Ok resepi yang pertama ini sejenis biskut..emm biskut kerrrr..bleh la di katogerikan biskut menggunakan bahan2 yang amat sedikit x guna tepung pun tau...saya sebenarnya masa ambil cuti tak bekerja hari khamis n jumaat buatlah projek ala2 guna bahan2 yang nak perabih stok sebelum expired iaitu  rice buble yang dah dibeli agak lama tapi x guna2 sebab tak tau nak buat apa..dulu masa beli tu ingat nak buat  rice buble coated with chocolate pun xbuat2 juga..so bila tgk2 resepi koleksi dari blog yang pernah saya print dari blog Rozzan singapura ada lah resepi Cornflakes Macaroons yang sangat cantik kejadiannya tapi oleh kerana tak der stok cornflake saya pun pepandai jer nukar..jadi gak walaupun apa eks nak discribe dia crispy outside chewy n gummy inside...anak2 buah saya terutamanya Aina Arissa suka sangat maklum budak2 tecik tu yang manis2 nie  dorang suka..ok nak ucap terima kasih pada Bro Rozzan sebab share resepi iniDISINI yang dah saya derhakakan..n kemenjadian dia xserupa sebab bahan asasnya dah berubah dari cornflakes ke rice buble..ampun kan saya yer sebab menderhaka..^___^; k kita tengok bahan2 seperti di bawah..

Rice Buble N Choc Chip Macaroons
Sumber: Rozzan blogspot

Bahan-Bahan:
250 gram Rice Buble
100 gram chocolate chip (size kecil)
4 biji putih telur
180 gram gula halus/kisar
1 camcateh vanilla
paper cup secukupnya

Cara:
1. Pukul putih telur hingga kembang, masukkan gula yang dikisar sedikit demi sedikit,putar pada kelajuan sederhana hingga putih telur sebati dengan gula dan benar2 kembang masukkan juga esen vanilla. Pukul lagi sehingga putih telur tadi betul2 pekat (stiff).
2. Masukkan ricebuble balikkan hingga rata dan masukkan choc chip raul rata. Masukkan ke dalam cupcake kecil dan susun dalam dulang bakar dalam ketuhar dengan suhu 140'c hingga garing atau lebih kurang 25-30 minit mengikut ketuhar masing2. sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara...rasa dia garing di luar  di dan dalam agak chewy n gummy..budak2 suka cuba lah...


No comments:

Post a Comment